Amsterdam legt vrachtverkeer aan banden: grens bij gewicht van 30 ton

Amsterdam gaat op slot voor vrachtwagens die zwaarder zijn dan 30 ton. In de binnenstad wordt 7,5 ton de norm. Dat stelt wethouder Egbert de Vries woensdag voor.

null Beeld Getty
Beeld Getty

Het inperken van het aantal bestelauto’s en vrachtwagens zit al langer in de pen. Dagelijks rijden er 30.000 busjes en vierduizend vrachtwagens door de stad, zo’n 15 procent van het totale verkeer. Tezamen zijn ze goed voor 30 procent van de fijnstofuitstoot in de stad. Dat aantal zal de komende jaren, vanwege de groei van het webwinkelen, alleen maar toenemen.

Dat vrachtverkeer drukt op de beschikbare ruimte en vergroot de problemen van zwakke kades en bruggen in Amsterdam. Om die reden wil De Vries nu alle vrachtverkeer van meer dan 30 ton in de stad verbieden. Tot nu ligt die grens bij 45 ton. Daarbij gaat het om grote trucks met opleggers, maar ook bouwverkeer.

De regels voor laden en lossen worden voor iedereen aangescherpt − er mag niet meer aan de uiteinden van bruggen of aan de waterkant worden stilgestaan. Al die regels treffen ook de gemeente zelf. Zo zullen alle gemeentevoertuigen elektrisch moeten worden, waaronder de vuilniswagens van Stadsreiniging.

Elektrisch vervoer

De stad is al langer bezig met het inperken van de stadslogistiek. Zo zal vanaf 2025 ook het beleveren van winkels en horeca zo veel mogelijk elektrisch moeten plaatsvinden, met een gedoogtermijn voor dieselvervoer tot 2030. Dat geldt voor al het vrachtvervoer; ook het bezorgen van online bestelde pakjes en boodschappen moet elektrisch.

Eerder dit jaar sprak de transportsector al zijn zorgen uit over de ambities van Amsterdam. Zo zijn er, vier jaar voordat het gebod van elektrisch vervoer ingaat, nog veel te weinig oplaadpunten. De capaciteit van het stroomnet is daarvoor ook nog onvoldoende. Ook zijn er te weinig plekken om vracht over te slaan van grote trucks op kleine elektrische voertuigen − zeker nu bedrijfsterreinen vanwege de woningbouwplannen massaal uit de stad worden verdreven.

Ook werd er geklaagd dat de gemeente niet thuis gaf als er vragen waren over het nieuwe beleid. Zo probeerde Heineken begin dit jaar tevergeefs opheldering te krijgen over voorwaarden voor stadsvervoer, omdat het cafés en restaurants wil beleveren met nog te ontwikkelen elektrische biertankwagens. Andere vervoerders willen, binnen de gewichtsgrenzen ook met voertuigen langer dan 10 meter de stad in kunnen, wat nu in delen van de stad verboden is.

De Vries wil nu nog voor de zomer de banden met het bedrijfsleven nu aanhalen via een Samenwerkingsplatform Logistiek 020.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden