Amsterdam is een burgerluchthaven(tje) rijker, wat betekent dat?

Amsterdam is op papier een lucht­haven rijker. Het helidek van het ­Amsterdam UMC, locatie VUmc telt voortaan mee als een officiële burgerlucht­haven. Wat betekent dat voor omwonenden?

Een ANWB-trauma helikopter op het dak van de VU.Beeld anp

Sinds 1995 vliegen traumahelikopters vanaf het VU-helidek uit bij calamiteiten. Die helihaven heeft altijd een uitzonderingspositie gehad. Daardoor zijn voor dit gebruik de wettelijke geluids- en veiligheidsnormen eigenlijk nooit toegepast.

Door een aanpassing van het besluit Burgerluchtvaart kan de heliport op VUmc nu een officiële burgerlucht­haven worden waarvoor een ‘luchthavenbesluit’ kan worden vastgesteld. Daarin worden dan ook de wettelijke geluids- en veiligheidsnormen vastgelegd.

Geen bebouwing

Zo’n luchthavenbesluit is bedoeld voor vliegvelden als Schiphol. Onderdeel van die normen is de voor de hand liggende regel dat er in de buurt geen bebouwing mag staan.

Dat is bij een helidek bovenop een academisch ziekenhuis in een woonwijk een uitdaging. Feitelijk zouden bij het volgen van de normen de hele VU en een deel van Buitenveldert moeten verdwijnen voor de heli­haven – die daarmee meteen overbodig wordt. ‘Het ziekenhuis zou, met andere woorden, niet langer op dezelfde plek kunnen blijven,’ schrijft luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft daarom de regels aangepast. Medische helihavens als bij Amsterdam UMC zijn nu formeel een burgerluchthaven. Daardoor kan nu gehandhaafd worden. Dat is belangrijk omdat de circa 2500 vluchten per jaar overlast veroorzaken. Vier jaar geleden werd nog gezocht naar alternatieve locaties, maar die voldeden geen van allen.

Vrijstelling

Niet dat er veel zal veranderen. ‘Het besluit brengt geen enkele wijziging in het huidige gebruik van helikopterluchthavens op en nabij ziekenhuizen,’ aldus de minister. Het betekent evenmin dat de helihaven nu door anderen kan worden gebruikt. ‘Er is geen sprake van een vrijstelling voor het gebruik door helikopters van helikopterluchthavens op en nabij ziekenhuizen.’

Nu Schiphol nog, waar vergelijkbare besluiten al jaren op goedkeuring wachten. Tot dat is gebeurd, kunnen onder meer geluidsregels - die op sommige plekken worden overschreden - niet worden gehandhaafd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden