Amsterdam is avocadohoofdstad van Nederland

Door de coronacrisis lieten veel mensen dit jaar hun boodschappen thuisbezorgen. In Amsterdam wilden de meeste mensen avocado’s, in Utrecht won de courgette en in Deventer kopen mensen online vooral water zonder prik. Dat blijkt uit cijfers van websuper Picnic.

Medewerkers in een distributiecentrum van websuper Picnic. Beeld ANP
Medewerkers in een distributiecentrum van websuper Picnic.Beeld ANP

De basisbehoefte van mensen verandert niet veel, toont het onderzoek van Picnic. Het bedrijf specialiseert zich in onlinebestellingen van boodschappen en houdt een aardige lijst van bestellingen bij. Daaruit blijkt dat de meest gekochte boodschappen online de halfvolle melk, bananen en komkommers zijn. Maar ga verder dan deze drie producten en er tonen zich aparte regionale verschillen.

Avocado’s en courgettes

Zo bestelt Amsterdam veruit de meeste avocado’s, terwijl de vrucht in geen enkele andere stad in de top vijf komt. Deventer geeft de voorkeur aan koolzuurvrij water en Alkmaar wil vooral bloemkool en sperziebonen.

Volgens het concern bestelden mensen dit jaar meer groente en fruit dan in voorgaande jaren. Uitzondering daarop is Zoetermeer, waar Coca-Cola Zero en witte bolletjes de populairste producten zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden