Nieuws

Amsterdam gaat voor 100.000 euro toeristen aantrekken

De Amsterdamse gemeenteraad stelt een ton beschikbaar om toeristen weer te verleiden naar de stad te komen. De werving is onderdeel van een campagne die Amsterdam een nieuw internationaal imago moet geven.

Toeristen bij het Centraal Station. Amsterdam scherpt het toezicht aan om verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Beeld ANP
Toeristen bij het Centraal Station. Amsterdam scherpt het toezicht aan om verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.Beeld ANP

De online wervingscampagne is vandaag gestart en richt zich in eerste instantie vooral op binnenlandse toeristen. Vanaf volgende week zal de campagne zich ook richten op toeristen uit het nabije buitenland. Naast de 100.000 euro die de gemeente beschikbaar stelt, zullen bedrijfsleven en culturele partners nog eens 60.000 euro bijdragen.

De keuze voor een wervingscampagne is opvallend in een stad waar al jaren geprobeerd wordt de toeristenstroom te temperen. Sinds de intrede van de betrekkelijke rust als gevolg van de coronacrisis, vinden Amsterdammers het al snel te druk in het centrum van de stad. Ook ondernemers in de binnenstad zijn verdeeld over hoe druk het weer zou mogen worden.

Wethouder Victor Everhardt (Economische Zaken) heeft de pandemie aangegrepen om stevige keuzes te maken over hoeveelheid en soort toeristen die aangetrokken moeten worden. In een interview met Het Parool heeft burgemeester Femke Halsema gezegd dat de middenstand en hotels in de binnenstad snakken naar toeristen. “Het is te hopen dat de toeristen hierheen komen om onze pas geopende musea te bekijken. Maar Amsterdam heeft z’n bezoekers niet voor het uitkiezen en de gemeente kan niemand zomaar wegsturen,” aldus de burgemeester.

Nieuw internationaal imago

Wethouder Everhardt wil de stad daarom een nieuw imago aanmeten. Bezoekers moeten voor cultuur ‘in de brede zin’ naar de stad komen. En dus niet meer alleen voor een vakantie in het Wallengebied. De verwachting is dat het enkele jaren gaat duren voordat de effecten van dat nieuwe imago merkbaar zullen zijn.

De wervingscampagne is bedoeld om toeristen het brede aanbod in Amsterdam – en de regio – te laten zien, maar vooral om de zwaar getroffen bezoekerseconomie weer op gang te helpen. In de eerste video die is gemaakt om toeristen naar de stad te lokken speelt, kunst een hoofdrol. Onder de titel Ontdek 17de-eeuwse kunst en streetart moeten toeristen worden verleid ook de NDSM-werf te bezoeken. In een andere video worden toeristen verleid plastic uit de grachten te vissen in plaats van alleen het vaste rondje in een rondvaartboot te doen.

De online bezoekerscampagne maakt samen met het congressenplan en de lopende campagne Amsterdam maakt Mokum, die zicht richt op Amsterdammers om hun stad te verkennen, onderdeel uit van het Economisch herstel- en investeringsplan 2021-2024.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden