Amsterdam Bewaar

Amsterdam gaat verder de hoogte in: 143 meter

Impressie van de kop van Zeeburgereiland
Impressie van de kop van Zeeburgereiland © Illustratie gemeente amsterdam

Van de vijf hoogste gebouwen in Amsterdam moeten er straks drie in Sluisbuurt staan, op de kop van Zeeburgereiland. Over twee jaar wil de stad daar beginnen met de bouw van 28 hoge woontorens.

Nu is de Rembrandttoren met 135 meter - exclusief de antenne van 15 meter - nog het hoogste gebouw van de stad. De toren die over een paar jaar moet verrijzen bij de Oranjesluizen wordt net iets hoger: 143 meter.  

En daar blijft het niet bij, zo blijkt uit het stedenbouwkundig plan voor Sluisbuurt dat deze week is vrijgegeven. Een hoogbouweiland van dertig hectare, dat het silhouet van de stad zal gaan bepalen, is in de maak.

Zie ook: Wordt dit de nieuwe skyline van Amsterdam?

In Sluisbuurt staan straks vlak naast elkaar een paar torens in de - voor Amsterdamse begrippen - buitencategorie: 135 meter, 132 meter en tweemaal honderd meter.

Daarna worden de torens kleiner, meer richting het formaat van het Okura Hotel en De Nederlandsche Bank: 90 meter, 78 meter, 72 meter, 69 meter. De vier torens van zestig meter en de vijftien torens van tussen de dertig en vijftig meter - ongeveer zo hoog als de Wolkenkrabber in de Rivierenbuurt - lijken bijna niet meer noemenswaardig.  

Haast
Er is haast bij de ontwikkeling van Sluisbuurt, nu het college de ambitie heeft om tussen nu en 2025 in totaal vijftigduizend nieuwe woningen te bouwen. Waar vorig jaar nog voor deze locatie nog werd gesproken van 3000 woningen, staan er nu 5500 gepland - waarvan dertig procent sociale huur.  

Er is gekozen voor veel, maar vooral slanke torens, zodat er geen massieve gevelwand ontstaat. Dat is vooral belangrijk voor de zichtlijnen vanuit de grachtengordel, het Unescogebied. Vanaf de Herengracht zullen twee torens zichtbaar zijn, maar vanwege de afstand heeft dat volgens de plannen weinig invloed op het bestaande stadsbeeld.

Het moet speels en divers worden.

Wethouder Van der Burg

En als je straks door Highstreet loopt, zoals de winkelstraat van Sluisbuurt in de plannen wordt genoemd, moeten de torens eigenlijk helemaal niet opvallen. De gevels springen vanaf twintig meter hoogte een heel eind terug, zodat het lijkt op een normale Amsterdamse stadsstraat. Bovendien wordt zo de windoverlast beperkt.  

De torens zijn nog niet ontworpen. Die fase breekt pas aan nadat de gemeenteraad dit voorjaar het stedenbouwkundig plan heeft vastgesteld en er een nieuw bestemmingsplan is. Een massieve blokkenmassa moet het in ieder geval niet worden, aldus wethouder Eric van der Burg. "Het moet speels en divers. Ik denk dat een van de eisen ook wel zal worden dat er naar bijzondere architectuur gekeken moet worden."

Fietsbrug
Voor Sluisbuurt is het van essentieel belang dat er een fietsbrug komt over het Amsterdam-Rijnkanaal, van Sluisbuurt naar Sporenburg of Borneo-eiland. Ook daar zal de gemeenteraad dit voorjaar een beslissing over nemen.  

Zonder die brug, waar veel weerstand tegen is, moeten de plannen teruggeschaald worden. Dan ligt meer een soort IJburg voor de hand, met een veel lagere woningdichtheid. En dat is nu net niet de bedoeling op een van de laatste grote woningbouwlocaties, die zowel aan het IJ als in de buurt van de binnenstad ligt.  

Bovendien moet Sluisbuurt een nieuwe periode in de stadsontwikkeling markeren, die van de schaalsprong. En daar past hoogbouw bij. Meer projecten zullen volgen: in september werd het college door de gemeenteraad opgeroepen om volgend jaar, om het groen te ontzien, nog meer voorstellen te doen voor hoogbouwprojecten.

Lees ook: Woningnood in de stad: waar kan nog worden gebouwd?

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.