PlusNieuws

Amsterdam CS opnieuw jaren op de schop, hinder voor reizigers en omwonenden

Werkzaamheden aan het spoor in CS in 2021 toen het station geschikt werd gemaakt voor het verwerken van meer treinen per uur. Beeld SEM VAN DER WAL/ANP
Werkzaamheden aan het spoor in CS in 2021 toen het station geschikt werd gemaakt voor het verwerken van meer treinen per uur.Beeld SEM VAN DER WAL/ANP

Terwijl het werk aan Amsterdam CS en het voorplein bijna is afgerond, wordt alweer begonnen met het volgende enorme project: het spoor op en rond het station gaat de komende tien jaar op de schop. Dienstregelingen worden aangepast en reizigers en omwonenden zullen hinder ondervinden.

Marc Kruyswijk

De ingrijpende werkzaamheden op en rond CS zijn het gevolg van de verwachte groei van het treinverkeer. Volgens prognoses van het ministerie van Infrastructuur zal het aantal treinreizigers de komende jaren 30 procent toenemen. Goederenvervoer per spoor zal zelfs 50 procent groeien.

Het startsein voor de omvangrijke verbouwingen werd maandagmiddag gegeven door staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur). Het wordt een heidens karwei. “We hebben een van de intensiefst gebruikte en complexe spoornetwerken van de wereld. Nu heeft het station nog 200.000 dagelijkse reizigers, dat zijn er in 2030 waarschijnlijk wel 275.000. Rondom het Centraal Station is het letterlijk passen en meten om onze ambities waar te maken.”

Mobiliteitsbehoefte

Luuk van Hengstum, projectleider van ProRail, zegt zich te kunnen voorstellen dat mensen het gevoel krijgen dat de werkzaamheden op en rond het station nooit klaar zijn. “Het klopt dat er verschillende projecten spelen,” zegt hij. “Als het ene project is afgerond, begint het volgende.”

Die schijnbaar aanhoudende werkzaamheden zijn ook een gevolg van de veranderingen die zich steeds weer voordoen, zegt Van Hengstum. “Het land wordt almaar drukker, de mobiliteitsbehoefte groeit onverminderd door. We hebben straks meer treinen, meer reizigers, meer goederenvervoer. Dat moet wel allemaal passen. Het is dus work in progress.”

Groot probleem

Volgens ProRailbestuurder Mirjam van Velthuizen functioneert CS prima, hoewel het soms maar net goed gaat. “Ik was onlangs op het station tijdens de Formule 1 in Zandvoort. Dat ging goed, maar ik dacht: als er maar íets fout gaat, hebben we een groot probleem en loopt alles vast.”

Van Velthuizen stelt dat er op en rond het station stevig zal worden uitgebreid. “In de lengte, de breedte en de hoogte. De perrons worden verlengd, bij de Dijksgracht brengen we het spoor omhoog zodat kruisende treinen eenvoudig kunnen passeren en perrons worden ook breder.”

Daartoe wordt er middenin het station een derde spoor, waarop stilstaande treinen kunnen worden gepasseerd, weggehaald. Van Hengstum: “Dat spoor hebben we eigenlijk niet echt nodig.”

Fietsenstalling onder de perrons

Ook wil ProRail voorzien in de behoefte van fietsers om hun transportmiddel zo dicht mogelijk bij de sporen te kunnen parkeren. Aan de oostelijke zijde van het station komt daarvoor onder de perrons een fietsenstalling met ruimte voor ten minste negenduizend fietsen.

Melanie van der Horst, wethouder Verkeer in Amsterdam, is zeer in haar nopjes met de start van de werkzaamheden, waarover al meer dan tien jaar wordt gesproken. Het is hard nodig. “CS wordt in oude luister hersteld. Het is belangrijk voor ons dat het station weer een echte toegangspoort tot de stad wordt. Goed openbaar vervoer helpt ons het auto- en vliegverkeer terug te dringen en daar wordt het station nu op aangepast.”

Overlast omwonenden

Met ProRail wordt gekeken naar het belang van de omwonenden van het spoor. Zij maken zich namelijk zorgen over sterk toenemend treinlawaai en zijn al naar de Raad van State gestapt. Volgens wethouder Van der Horst is de gemeente met de spoorbeheerder in gesprek over het verminderen van geluidsoverlast.

De nu nog smalle oosttunnel onder het station zal worden verbreed. In de tunnel komt bovendien ruimte voor winkels. Vijf spoorbruggen ten oosten van het station worden geheel vervangen. De verbouwing begint met de verhoging van het spoor ter hoogte van de Dijksgracht en zal ten minste duren tot 2030. Maar tijdens de bijeenkomst gisteren werd ook gesproken over een nog langere bouwperiode. Staatsecretaris Heinen: “Ik kijk ernaar uit om over tien jaar in Amsterdam op de trein te stappen.”

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden