Amstelveenlijn nadert voltooiing: eind dit jaar in gebruik

Ov-reizigers uit Amstelveen zullen nog even moeten doorbijten: de Amstelveenlijn wordt pas half december in gebruik genomen. Hoewel het werk aan het spoor maandag is afgerond en de trambaan gereed is, worden de komende maanden besteed aan testritten.

Aanleg van de nieuwe infrastructuur voor de Amstelveenlijn, in augustus 2019.Beeld Eva Plevier

Tijdens de aanleg van de lijn is door reizigers uit Amstelveen veel geklaagd over de hinder die zij ondervonden. Zij moesten in veel gevallen met bussen worden vervoerd en wisten vaak niet waar zij aan toe waren.

De aanleg van de nieuwe lijn, die zal gaan rijden als tram 25, betekende een enorme technische operatie. Op de plaats waar in de vorige eeuw al een tram richting Uithoorn reed, is nieuw spoor aangelegd. Juist buiten Amstelveen is een enorm opstelterrein verrezen waar plek is voor 25 trams.

De lijn zal in de komende jaren worden doorgetrokken naar Uithoorn. De verwachting is dat deze operatie in de zomer van 2024 wordt afgerond. Tot die tijd rijdt tram 25 tot het zuidelijkste puntje van Amstelveen.

Jean-Philippe de Lannoy, die namens de Vervoerregio Amsterdam de opdracht heeft gegeven tot de aanleg van de lijn, zegt dat er de afgelopen periode snel en effectief is gewerkt. “Als je kijkt naar soortgelijke projecten in andere steden, dan zie je dat dat veel meer tijd heeft gekost. De komende honderd dagen gaan we testen, dat gebeurt standaard als ergens een nieuwe lijn in gebruik wordt genomen.”

Zuidasdok

De tram zal nog geruime tijd op enige afstand aankomen bij station Zuid, waar naar verwachting het grootste gedeelte van de reizigers gaat overstappen op de Noord/Zuidlijn of de trein. Nu kan de tram door problemen met de aanleg van het Zuidasdok niet dichter bij het station Zuid komen dan de Strawinskylaan, reizigers moeten daardoor verder lopen. Volgens De Lannoy is dat niet anders

De Amstelveenlijn, en later dus de Uithoornlijn, moet vooral voorzien in een betere bereikbaarheid van Amsterdam voor inwoners van Uithoorn en omstreken. Volgens het GVB is de verwachting dat tijdens de rit vanuit Uithoorn de tram steeds voller zal komen te zitten. “De meeste mensen zullen vanuit Amstelveen doorrijden naar Amsterdam.”

Op de Amstelveenlijn worden de nieuwe 15G-voertuigen ingezet. Deze kunnen twee kanten op rijden – dat is noodzakelijk, want de tram kan nergens keren. Op de lijn zullen verlengde tramstellen rijden die 350 reizigers kunnen vervoeren.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden