Amsterdam Bewaar

Amstelveen: de stille verliezer van de Noord/Zuidlijn

De Zuidas en daarachter Amstelveen. De verbouwing van  de Zuidas en station Zuid belemmert verlenging van de metro naar Amstelveen. foto
De Zuidas en daarachter Amstelveen. De verbouwing van de Zuidas en station Zuid belemmert verlenging van de metro naar Amstelveen. foto © Marco van Middelkoop/HH

In een serie artikelen telt Het Parool af tot de opening van de Noord/Zuidlijn. In het vijfde deel de loze beloften aan Amstelveen over verlenging van de nieuwe metrolijn.

'Reeds bij de realisering van de eerste fase van de Noord/Zuidlijn wordt doorgereden naar Amstelveen Westwijk.' Een bestemmingsplan voor de Noord/Zuidlijn uit 1998 laat geen ruimte voor twijfel.

Een rapport dat het Amsterdamse stadsbestuur een paar maanden later opstelt evenmin: 'Met de komst van de Noord/Zuidlijn krijgen bewoners in Noord en Amstelveen/Buitenveldert een betere verbinding met het Centraal Station en de Amsterdamse binnenstad.'

Niet zomaar stukken; mede op basis hiervan krijgt Amsterdam uiteindelijk 1,1 miljard euro van de regering voor de nieuwe metro.