Amper nachtbussen doordeweeks: GVB werkt aan dienstregeling 2021

Net als veel andere vervoerders gaat het GVB in zijn nieuwe dienstregeling snijden in het vervoersaanbod. Amsterdammers zullen doordeweeks ’s nachts vaker de fiets of auto moeten pakken, tenzij je in Zuidoost woont.

null Beeld ANP
Beeld ANP

Een woordvoerder van het GVB benadrukt dat de nieuwe dienstregeling ‘nog zeker niet in beton gegoten is’. Wel staat in grote lijnen vast waar de grootste klappen zullen vallen.

Trams en bussen die al in een hoge frequentie rijden, zoals tram 2 tussen Centraal Station en Nieuw Sloten en bus 21 tussen het centrum en Geuzenveld, zullen per 3 januari 2021 minder vaak rijden.

Spitslijnen, zoals bus 248 (richting de Houthavens) en tram 11 (van en naar Surinameplein), worden uit de dienstregeling gehaald. Maar daar staat tegenover dat de lijnen die zij dienden te versterken – zoals bus 48 en tram 1 – wel weer iets vaker zullen rijden.

Noord/Zuidlijn

De Noord/Zuidlijn (lijn 52) gaat niet meer elke 6 minuten rijden, maar elke 7,5 minuut. Dat doet de metro ’s avonds ook al.

De grootste klappen vallen echter in het nachtnet. In de nachten van zondag op maandag, tot en met woensdag op donderdag, zullen er geen nachtbussen meer rijden, behalve de lijnen die naar Zuidoost gaan. Die blijven eens per uur rijden.

Een woordvoerder benadrukt dat daarvoor gekozen is omdat ‘gegevens van reizigersstromen vertellen dat deze lijnen veel door werkende mensen worden gebruikt, die heel laat klaar zijn met werk, of heel vroeg moeten beginnen’. De andere nachtlijnen rijden wel op donderdag-, vrijdag- en zaterdagnacht.

Laagbetaalde banen

Belangenorganisatie Maatschappij Voor Beter OV begrijpt de moeilijke financiële positie van het GVB. Maar oprichter Rikus Spithorst ziet wel beren op de weg voor Amsterdammers buiten stadsdeel Zuidoost die laat klaar zijn met werk, of juist vroeg beginnen.

“Die mensen kunnen straks mogelijk niet met het ov naar hun werk, terwijl het vaak om laagbetaalde banen gaat, en een auto dus onbetaalbaar is,” zegt hij. “Dit probleem kan, en moet, worden opgelost door de dienstregeling op een aantal belangrijke tram- en metrolijnen overdag ’s morgens wat eerder te laten beginnen, en ’s avonds wat langer door te laten gaan.”

Eerder werd al bekend dat in heel Nederland zo’n 10 procent van de ritten in het openbaar vervoer worden geschrapt, om de enorme verliezen door de coronacrisis het hoofd te bieden. Tijdens de eerste golf van de coronacrisis vervoerde het GVB maandenlang gemiddeld maar 10 tot 15 procent van het normale aantal reizigers, waardoor de inkomsten 85 tot 90 procent daalden.

De GVB-woordvoerder bevestigt dat de ingrepen in het nachtnet voortvloeien uit de coronacrisis, en sluit ook niet uit dat de dienstregeling in de loop van 2021 weer aangevuld wordt als er weer meer reizigers van het ov gebruikmaken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden