Reportage

Amerikaanse toestanden bij de Arena: naar de drive-in

Amerikaanse taferelen op het ­terrein van evenementenlocatie Borchland: iedereen kan daar met de auto naar de drive-in bioscoop, inclusief popcorn.

Beeld Aziz Kawak

Een Volkswagen Golf, een Tesla, een Renault, op het eerste gezicht lijkt er vrijdagmiddag niets bijzonders gaande op het parkeerterrein van Borchland tussen de Arena en de A2. Alleen staan de voertuigen dit keer gegroepeerd voor een heuse drive-in: een bioscoopfilm in de open lucht waarbij de kijkers in de auto blijven zitten.

Het concept is simpel: bezoekers rijden het terrein op en parkeren in een van de genummerde vakken met zicht op het scherm. Uitstappen is niet nodig. Bij de ingang krijgt iedereen een menukaart met een QR-code erop om per telefoon popcorn en snacks te bestellen en af te rekenen. Medewerkers brengen de versnaperingen tot het autoportier en houden gepaste afstand bij het overhandigen.

Het leek Shasha Munting (33) en Dominika Damanska (37) wel leuk om een keer te proberen. “We hebben het nog nooit eerder gedaan en nu praat er in ieder geval niemand door de film heen,” zegt Munting.

Ook Bjorn Colthof en Rinske Albrecat vielen voor het idee. “We kennen het uit Amerika, maar hebben het nooit eerder gedaan.” Deze middag zit het stel met hun kinderen Aaron (11) en Jua (9) klaar voor Aladdin. De kaartjes zijn twee weken geleden al gekocht, toen de temperaturen nog niet boven 30 graden lagen. De airco moet aan. Albrecat: “Maar onze ­moderne auto gaat vanzelf in de ecomodus. Dus je moet de motor aanzetten om je airco in te schakelen, niet zo goed voor het milieu.”

Knus

Het idee is leuk en ’s avonds kan zo’n drive-inbioscoop of buitenvoorstelling een knusse aangelegenheid zijn, maar niet voor niets zijn de filmavonden buiten bij Pllek later op de avond. Deze middag is er door de felle zon weinig van de filmbeelden te zien. Voor het geluid krijgt iedereen een frequentie om de autoradio op af te stemmen. Dat kan dus zo hard als bezoekers zelf willen.

De komende drie weken draaien er allerlei films, waaronder Aladdin, ­Bohemian Rhapsody, Green Book en Minions. Het ledscherm is 128 vierkante groot. Het enige wat bezoekers nodig hebben is een auto. Per voertuig betalen ze 22,50 euro.

In samenwerking met bioscoop­keten Pathé en De Wit Evenementen heeft Borchland minimaal drie weken lang drie keer per dag, zeven dagen per week een voorstelling. De films beginnen om 13.00 uur, 16.00 uur en 20.00 uur. “We hopen dat we dit de hele zomer kunnen organiseren,” zegt Linda van Polen van Borchland.

Zakelijk succes lijkt al verzekerd. Alle avondvoorstellingen zijn vrijwel uitverkocht. Er is zelfs al vraag naar voorstellingen nog later op de avond. “Daar wordt naar gekeken,” belooft Van Polen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden