Plus Achtergrond

Al een jaar zoekt de Merkelbachschool naar een leraar voor groep 7

Groep 7 van de Merkelbachschool in Buitenveldert zat het hele jaar zonder vaste leerkracht. Directeur Esther de Jong is een schooljaar later nog steeds zoekende.

Directeur Esther de Jong van de Merkelbachschool. Beeld Erik van 't Woud

In maart zat het lerarenteam van de Merkelbachschool voor een noodberaad rond de tafel. Groep 7 was wéér een leerkracht kwijt. Tot de herfstvakantie stond een gedetacheerde juf voor de klas. Die vertrok naar een andere school. Een andere gedetacheerde leerkracht volgde haar tot maart voor drie dagen op, de andere twee dagen stonden er een leraarondersteuner en een onderwijsassistent. Ook deze meester vloog uit. “Er móést iets gebeuren,” vertelt directeur Esther de Jong.

Het werd een nieuw noodverband, dat tot de dag van vandaag voortduurt. Een kleuterjuf bood aan drie dagen voor de groep te gaan staan. Haar duopartner wilde wel meer gaan werken om het gat dat zij achterliet op te vullen. Op de resterende twee dagen stonden een onderwijsassistent en leraarondersteuner voor groep 7. 

De Jong: “Gelukkig gaat het goed, maar dit trekt wel een wissel op de kinderen, hoor. Steeds weer afscheid moeten nemen, steeds die vraag: waarom kiest de leraar nu weer voor een andere school en niet voor ons? Juist de relatie met een leraar is belangrijk voor de kinderen. Die heeft onze groep 7 dit jaar vier of vijf keer opnieuw moeten opbouwen.”

Onderwijskwaliteit

Een jaar lang lukte het de Merkelbachschool niet de vacature voor groep 7 in te vullen. Er kwamen wel wat brieven, maar het hield niet over. “Ik denk dat sommige mensen verplicht solliciteerden, want die kwamen helemaal uit Leeuwarden of Vlissingen,” zegt De Jong.

Bovendien greep ze nogal eens mis: tegen de tijd dat de sollicitatieprocedure was afgerond, hadden de leerkrachten al voor een andere school gekozen. “Leraren hebben het voor het kiezen. Het is als met een huis dat al voor de bezichtiging weg is. Dat maakt dat de onderwijskwaliteit onder druk komt te staan, terwijl die zo belangrijk is.”

Lat lager

De directeur van deze Amsterdamse basisschool is zeker niet de enige die het lerarentekort aan den lijve ondervindt, blijkt uit onderzoek van de PO-Raad. Met 3400 openstaande plekken is het aantal vacatures voor het nieuwe schooljaar groter dan ooit. Basisscholen doen hun uiterste best de plekken deze zomer in te vullen, maar verwachten na de vakantie nog steeds te starten met 755 open plekken, plus een tekort van 600 tijdelijke leraren.

Door het lerarentekort komt de kwaliteit van het onderwijs zwaarder onder druk te staan, ervaren de schoolbestuurders. Ze stellen onder meer dat de werkdruk van leraren groeit en dat er minder tijd is om kinderen die extra zorg nodig hebben genoeg aandacht te geven. De nood is zo hoog dat scholen de lat lager hebben gelegd om maar genoeg mensen voor de klas te hebben.

Voor groep 7 van de Merkelbachschool gaat het puzzelen door. Op de vacature kwam één brief. Directeur De Jong heeft de juf van groep 1/2 bereid gevonden een dag meer te werken en de klas te draaien. Een andere kleuterjuf neemt de vijfde dag tijdelijk voor haar rekening. Voor de kleuters is wél een nieuwe juf binnengehaald.

Verdrietige kinderen

In de zomervakantie houdt de directeur haar e-mail nauwgezet in de gaten, zodat ze snel kan reageren als er tóch nog iemand solliciteert, want een herhaling van dit schooljaar wil De Jong koste wat kost voorkomen. “Er waren behoorlijk wat kinderen verdrietig. Dan hadden ze net iets met een leraar opgebouwd en ging die weer weg.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden