DEN HAAG - De automobilist draait op voor het akkoord tussen de
transportsector en het kabinet ter compensatie van de gestegen
brandstofprijzen.

Het kabinet ziet af van de voorgenomen verhoging van de
motorrijtuigenbelasting voor bestel- en vrachtwagens en bussen. In
plaats daarvan wordt de motorrijtuigenbelasting voor automobilisten
met 114 miljoen euro verhoogd. Dit heeft staatssecretaris Jan Kees de
Jager (Financiën) bekendgemaakt.

De voorgenomen prijsverhoging voor de transportsector moest de
jaarlijkse verlaging van de bpm compenseren, die invoering van de
kilometerheffing mogelijk moet maken. Schrappen van deze
lastenverzwaring bespaart de sector 114 miljoen euro.

Met het akkoord zijn nieuwe acties van vrachtwagenchauffeurs van de
baan, meldde voorzitter Klaas de Waardt van de Verenigde Eigen
Rijders Nederland (Vern) gisteren. De transportsector wist
staatssecretaris De Jager ervan te overtuigen dat zij geen voordeel
heeft van het verlagen van de bpm (belasting van personenauto's en
motorrijwielen). ''Nu hoeven wij niet meer te bloeden,'' aldus
voorzitter Alexander Sakkers van Transport en Logistiek Nederland (TLN).
De verhoging van de motorrijtuigenbelasting kost automobilisten
hooguit 'een paar euro per jaar' extra, benadrukt een woordvoerder
van De Jager. ''Bovendien hebben automobilisten wél voordeel bij de
bpm-verlaging.''

De ANWB vindt het oneerlijk de last naar de automobilist te
verschuiven. ''Als de overheid de transportsector voor de gestegen
benzinekosten compenseert, dan moet ze dat ook voor automobilisten
doen.''

De lastenverlichting van 114 miljoen voor de transportsector is
onderdeel van een pakket maatregelen ter waarde van tweehonderd
miljoen euro, waarmee het kabinet de bedrijven compenseert voor de
sterk gestegen brandstofprijzen. Binnen het pakket trekt het kabinet
ook bijna zeventig miljoen euro uit om het wagenpark schoner te maken
en voor innovatie. De ambitie is de Nederlandse transportsector de
nummer één van Europa te maken.

Het kabinet heeft verder beloofd tot en met 2011 de accijns niet meer
te verhogen. Ook wordt de rode diesel, waarover negen cent minder
belasting wordt geheven, niet afgeschaft. Dit is voor boeren en
tuinders van groot belang. De prijs van diesel kan nog wel stijgen
als gevolg van inflatiecorrectie.

De transportorganisaties TLN, EVO, KNV en Vern noemen het positief
dat het kabinet afziet van verdere lastenverzwaringen, maar zijn wel
'zeer teleurgesteld' dat de accijnsverhoging op diesel met drie cent,
die per 1 juli is ingevoerd, niet wordt teruggedraaid. ''Dat moeten we
voor lief nemen. Blijven mopperen heeft geen zin,'' aldus Sakkers. (HET PAROOL)