Air France-KLM kan kosten stakingen niet goedmaken

Air France-KLM heeft de enorme schade die vorig jaar werd veroorzaakt door stakingen bij dochter Air France, niet goed kunnen maken met goede resultaten uit het vervoer.

Beeld anp

De stakingen hebben het bedrijf afgelopen jaar 355 miljoen euro gekost. Ook de stijgende kerosineprijs temperde het herstel.

Het bedrijfsresultaat kelderde daardoor 384 procent naar 994 miljoen euro. De winst bij de maatschappij kwam uit op 409 miljoen euro, bij een omzet van 26,5 miljard euro.

Kwakkelend
De woensdagochtend gepresenteerde cijfers laten nog maar eens zien hoe sterk KLM is gegroeid ten opzichte van het kwakkelende Air France. Afgelopen jaar kwam de Franse omzet op ruim 16 miljard euro uit, bij KLM op bijna 11 miljard.

Het bedrijfsresultaat bij KLM was zelfs vier keer zo hoog als dat van Air France. Waar het operationeel resultaat bij Air France vanwege de stakingen bijna 600 procent kelderde naar 266 miljoen, boekte KLM ruim 1 miljard euro. De brutowinst van beide bedrijven is zelfs nagenoeg gelijk.

Air France-KLM haalde voor het eerst de grens van meer dan 100 miljoen reizigers. KLM is daarbij goed voor 34,1 miljoen passagiers, Transavia voor bijna 16 miljoen reizigers.

Vertrouwen
Volgens een verklaring van Air France-topman Ben Smith is de afgelopen vijf maanden 'goede vooruitgang gemaakt' met het herstel van vertrouwen bij het personeel van Air France en KLM.

Bij Air France beloonde Smith de kapitale arbeidsonrust met dure toezeggingen aan het personeel; dinsdag stemden de piloten nog in met nieuwe arbeidsvoorwaarden, afgedwongen met langdurige stakingen.

"We willen de leidende groep in Europa worden," aldus Benjamin Smith woensdagochtend bij de presentatie van de jaarcijfers. "Air France heeft een sterk premium imago, KLM is een trots vlaggenschip voor Nederland. Maar we moeten ons aanbod versimpelen door het netwerk en ons aanbod te rationaliseren. We moeten zo de waarde van KLM en Air France uitbaten."

Leiding
De details van die plannen worden nu uitgewerkt door een vierkoppige leiding van Air France-KLM, waarvan Elbers deel uitmaakt. "Ik blijf bouwen aan vertrouwen binnen de groep, met medewerkers, klanten en alle betrokkenen," aldus Smith. "We gaan naar een simpeler en verbeterde structuur voor de groep, met Elbers en Anne Rigail (de nieuwe topvrouw bij Air France -HS). beide opmerkelijke industrieprofessionals. We weten nu wat we moeten doen om de visie voor de toekomst te bepalen.

Smith houdt daarbij de rangen gesloten, en weigert vooralsnog interviews te geven. "Alle interesse in de groep van buitenaf verstoort de ingrepen in de groep. We willen stappen maken zonder extra druk van buitenaf. We communiceren als er mededelingen zijn te doen, op een manier waarop beursgenoteerde bedrijven communiceren."

Bij KLM ging personeel juist de straat op om haar topman, Pieter Elbers te steunen in zijn machtsstrijd met Smith. Of KLM'ers daarom ook vinden dat het vertrouwen is verbeterd, is sterk de vraag.

Elbers werd dinsdag op de valreep herbenoemd als topman van KLM, maar lijkt binnen de groep macht te hebben verloren. "Pieter Elbers heeft geweldige resultaten behaald," aldus Smith. "We hebben een goede discussie in de groep gehad over zijn aanblijven en ik ben erg tevreden dat hij hier naast me zit. De steun die hij in Nederland kreeg is indrukwekkend. Dat gebeurt niet veel ceo's in de luchtvaart, zeker niet van personeel."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden