Amsterdam Bewaar

Afsluiting Van Woustraat veroorzaakt gevaarlijke situaties

Via de Tolstraat is het een komen en gaan van auto's.
Via de Tolstraat is het een komen en gaan van auto's. © Jesper Boot

Door de afsluiting van de Van Woustraat rijden veel auto's door de omliggende straten naar de Amsteldijk. 'Het is wachten op een zwaar ongeval.'

Onder meer twee brandweerauto's, een scan­auto van de gemeente en vooral heel, héél, veel pakketbezorgers rijden domweg een klein stukje tegen het verkeer in op de Amsteldijk, bij de fietsersoversteekplaats bij de T-kruising met de Tolstraat.

Er wordt getoeterd en bruusk geremd om ongelukken te voorkomen. Steeds loopt het nét goed af, hoewel dat meer geluk dan wijsheid lijkt: op de doorgaande weg langs de Amstel rijden de meeste auto's aanmerkelijk harder dan is toegestaan.

Wie hier met een ingewikkelde bocht de weg opdraait, kan niet anders dan de andere verkeersdeelnemers hinderen en soms zelfs ronduit in gevaar brengen.

Stel dat je handhaver was, bevoegd tot het uitschrijven van bekeuringen: op hoeveel tienduizenden euro's aan boetes zou je uitkomen als je hier eens goed je best deed?

Wie maar een uurtje gaat staan kijken op de kruising ziet zo 200 mensen willens en wetens stevige overtredingen begaan. Er is nauwelijks een auto die, zoals de borden voorschrijven, naar rechts de weg opdraait: vrijwel iedereen gaat richting stad.

Bijna-aanrijding
Het heeft allemaal te maken met het vele sluipverkeer dat halverwege de Van Woustraat stuit op ingrijpende werkzaamheden, waardoor een alternatieve route moet worden gevonden, zegt Jacob Vossestein, die op de Amsteldijk woont.

"Er is hier een zeer gevaarlijke verkeerssituatie ontstaan. Verkeer dat via de Van Wou­straat nu niet verder kan, zoekt zich gehaast en vaak duidelijk geïrriteerd een doorgang richting centrum via de zijstraten met eenrichtingsverkeer rond de Tolstraat."

Dat is te zien in de straten tussen de Van Wou en de Amsteldijk: via de Lutmastraat en de Tolstraat is het een komen en gaan van auto's. Eenmaal bij de Amsteldijk aangekomen mogen deze uitsluitend rechtsaf, richting Berlagebrug, maar vrijwel niemand trekt zich iets aan van dat gebod: het gros kiest voor de moeilijke en verboden draai naar links.

's Morgens en 's avonds is het daarbij door de drukte nauwelijks mogelijk verantwoord in te voegen. Wie vanaf de Utrechtsebrug de stad in rijdt, stuit al op borden dat verkeer voor het centrum rechtsaf moet, via de President Kennedylaan naar de Amsteldijk.

Vossestein heeft aan de bel getrokken: hij ziet de ene na de andere bijna-aanrijding. "Politie, handhavers, verkeerslichten of andere corrigerende maatregelen zijn geheel afwezig. Het wachten is op de eerste zware ongevallen."

Huftergedrag aanpakken
Volgens een woordvoerder van stadsdeel Zuid is er inderdaad een toename van autoverkeer in de achterliggende straten, hoewel dat volgens hem vooral 'lokaal verkeer' is.

Het wachten is op de eerste zware ongevallen

Jacob Vossestein

"Het is tegelijkertijd niet te voorkomen dat er sluipverkeer ontstaat, helemaal in de eerste dagen en weken van een nieuwe situatie. Dat is nu het geval: het autoverkeer kon tot twee weken geleden door de Van Woustraat doorrijden tot de Rustenburgerstraat, nu nog maar tot de Tolstraat."

"Een deel snapt het de eerste dagen niet - hoewel de borden goed staan - en begaan hierdoor, al dan niet bewust, ook weleens een overtreding. Wij willen daarom de eerste dagen van een nieuwe situatie vooral inzetten op informeren en het aanpakken van huftergedrag."

Het stadsdeel zegt een melding te hebben binnengekregen dat auto's illegaal richting het centrum rijden. "Hier wordt extra toezicht op gezet en indien noodzakelijk, krijgt dit aandacht van handhaving."

Daar is deze relatief rustige maandagmiddag nog geen sprake van: tot drie keer toe slaat een auto pal voor een politieauto linksaf waar dat overduidelijk niet mag. Niet één keer wordt ingegrepen.