Amsterdam Bewaar

Actieritjes voor behoud van Museumtramlijn

De trams staan op dit moment nog gestald in de remise in de Havenstraat.
De trams staan op dit moment nog gestald in de remise in de Havenstraat. © Electrische Museumtramlijn Amsterdam

Verschillende klassieke trams rijden woensdag een rondje door de stad. Het is een protestactie voor het behoud van de Museumtramlijn.

De trams staan op dit moment nog gestald in de remise in de Havenstraat, maar de gemeente heeft plannen om daar vijfhonderd middenhuurwoningen te bouwen. 

Aanvankelijk was het plan dat er plek zou blijven voor de historische voertuigen. "De gemeente wil ook graag dat de trams blijven," zegt voorzitter van Balt Korthals Altes van de stichting Electrische Museumtramlijn Amsterdam. 

Appartementencomplex
Het idee was om de trams te stallen in een nieuw te bouwen appartementencomplex, met daaronder nog een parkeergarage. "Ik ken meer dan honderd trambedrijven, maar geen enkele heeft een tramremise in een appartementencomplex," zegt Korthals Altes. 

Hij vindt het dan ook niet gek dat het de gemeente uiteindelijk van het plan heeft afgezien. "Het zou een kostbare geschiedenis worden om dit te realiseren."

Een andere oplossing ontbreekt tot nu toe. En dus is het onduidelijk waar de trams straks heen moeten.

350 meter
Het is volgens Korthals Altes niet per se nodig dat de remise op die plek blijft. De lijn, in 1912 aangelegd, is zeven kilometer lang en loopt naar Bovenkerk, waarvan een groot deel door de gemeente Amstelveen.

"Wij zeggen zowel tegen Amsterdam als Amstelveen: zoek naar een plek ergens langs die lijn waar goedkoop een loods kan komen. Er zijn plaatsen langs de museumlijn waar de grondprijs heel hoog is, maar ook plekken waar dat helemaal niet zo is."

Het wordt het een lijn zonder kop, en dat gaat op dezelfde manier als een mens zonder kop

Balt Korthals Altes

Een groter probleem is volgens de Museumtram-voorzitter dat er in de huidige plannen ook een deel van de lijn dreigt te verdwijnen.

"Het gaat om een stukje van 350 meter, waardoor de trams niet meer bij het Haarlemmerstation kunnen komen. Daarmee wordt het een lijn zonder kop, en dat gaat op dezelfde manier als een mens zonder kop. Die kan ook niet meer bestaan." 

Petitie
Begin dit jaar werd een petitie gestart voor het behoud van de historische tramlijn. Daarmee werden ruim 4000 handtekeningen opgehaald.  

Maar de gemeenteraad heeft vorige week al ingestemd met de woningbouwplannen. Korthals Altes heeft daarom nu de hoop gevestigd op het (nieuwe) college, omdat in het bestemmingsplan een wijzigingsbevoegdheid is opgenomen. "Het college kan daarmee alsnog besluiten dat de lijn mag blijven liggen."

Om de aandacht van de politiek te trekken voor de situatie, zijn verschillende politici woensdag uitgenodigd voor een rit door de stad.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.