Actie tegen wangedrag toeristen in Amsterdam slaat aan

De campagne tegen wangedrag door toeristen in het centrum van Amsterdam begint zijn vruchten af te werpen.

Posters moeten overlastgevers erop wijzen dat ongepast gedrag flink geld kost. Beeld amsterdam&partners

Dat stelt amsterdam&partners, verantwoordelijk voor de stadsmarketing. Volgens het onderzoek van het marketingbureau zegt bijna de helft van Britse toeristen zich door de campagne veel bewuster te zijn van de onaanvaardbaarheid van wangedrag.

Londenaar Charlie Johnson (18), rode ogen, kalme glimlach, kijkt wel uit hoe hij zich gedraagt in de binnenstad. Niet omdat hij is beïnvloed door de campagne, hij heeft er nog nooit van gehoord, maar omdat hij de politie hard vindt optreden.

Johnson: "Die viking-politie hier is wreed! Allemaal van die brede Nederlandse schouders. Gisteren zagen we nog een jongen die in elkaar werd geslagen omdat hij op straat plaste. Ik wist niet dat je daar hier een boete voor kan krijgen, maar wel dat de politie er heel boos om wordt."

Wildplassen
Ruim vijf op de tien Britse deelnemers zegt door de campagne beter te beseffen wat de gevolgen van huftergedrag zijn.

Matthew Broadberry (24) denkt daar een van te zijn: hij weet prima wat hier wel en niet mag, ook al is hij zich, daarnaar gevraagd, niet bewust van de boete van 140 euro voor wildplassen. De campagne Enjoy & Respect is ook bij hem niet bekend. Niet zo gek, vindt hij zelf. Hij was hier slechts drie dagen en 'heeft gedaan wat elke toerist doet'. Zich bezighouden met campagnes van de gemeente is daar geen onderdeel van, zegt hij.

"Maar, ik zou hier niets doen dat ik thuis niet ook zou doen. Behalve wiet roken en naar hoeren kijken, want dat kan thuis gewoon niet. Of we de stad respecteren? Nou ja... we don't disrespect it."

Spacecake
Enjoy & Respect werd in mei vorig jaar online gelanceerd, gericht op Nederlanders en Britten tussen de 18 en 34 jaar oud, die in de weekenden naar Amsterdam komen om uit te gaan. Ze maken zich daarbij geregeld schuldig aan lawaai, openbare dronkenschap, vervuiling en wildplassen.

Hugh Hammond (23) en Logan Frizzle (21) zitten, beiden met een pul bier, buiten bij het café Old Sailor op de Oudezijds Achterburgwal. Ze zien wat bleek en giechelen. Echt florissant zitten de Britten er niet bij, maar openbaar dronken zijn ze in ieder geval niet.

Hammond: "We hebben net spacecake genomen, en hij is niet zo goed gevallen." De mannen genieten tijdens hun stedentripje naar Amsterdam vooral van de combinatie van bier en wiet. "Veel leuker dan alleen drank," zegt Frizzle.

Medio april wordt de campagne opnieuw aangeslingerd, onder meer door zichtbaarheid op luchthavens en online, maar ook bij (goedkope) vliegmaatschappijen.

Lees terug: Amsterdam start campagne tegen huftergedrag toeristen

Beeld amsterdam&partners
Beeld amsterdam&partners
Beeld amsterdam&partners
Beeld amsterdam&partners
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden