Amsterdam Bewaar

ACM wil minder onderonsjes Schiphol en KLM

Zeven op de tien vluchten op Schiphol komen voor rekening van KLM en haar samenwerkingspartners.
Zeven op de tien vluchten op Schiphol komen voor rekening van KLM en haar samenwerkingspartners. © ANP

Schiphol en KLM hebben jarenlang onderling gesproken over de groei van de luchthaven en de positie van concurrentie. Toch legt concurrentiewaakhond ACM de twee geen boete op.

Een businessclasslounge voor Emirates, de vestiging van een thuisbasis van Easyjet, de hoogte van de luchthaventarieven of investeringen in groei: Schiphol praatte er de afgelopen jaren frank en vrij over met KLM, aartsrivaal van Easyjet en Emirates.

Het zijn volgens ACM maar twee voorbeelden van gesprekken die de twee voerden waarbij KLM duidelijk werd voorgetrokken door Schiphol, dat zulke gesprekken niet voerde met andere maatschappijen.

Voorzichtiger overleggen
Afspraken zijn daarbij niet gemaakt, zegt ACM. Maar Emirates heeft zijn lounge nog altijd niet en Easyjet loopt al jaren te hoop tegen de tarieven van Schiphol die overstappers - het levensbloed van KLM - bevoordelen en instappers benadelen.

Bijna vijf jaar deed ACM onderzoek naar de innige relatie tussen Schiphol en KLM. En aan het einde van de rit concludeert de waakhond tam dat er weliswaar geen tastbare overtredingen zijn geweest, maar dat de twee in het vervolg voorzichtiger moeten overleggen en verslagen van hun gesprekken aan ACM moeten laten zien.

"Er zijn risico's geconstateerd die de concurrentie kunnen beïnvloeden," zegt een woordvoerder van de autoriteit. "Die worden erkend door KLM en Schiphol. Met deze maatregel worden die risico's sneller en grondiger opgelost dan bij het opleggen van een boete of een dwangmaatregel. De ingrepen gaan direct gelden. Als je andere maatregelen neemt, kom je in allerlei procedures terecht die tijd vergen."

Onder het kleed
Waarom de plotse haast nu wel nodig is, terwijl Schiphol en KLM gedurende de bijna vijf jaar ACM-onderzoek ongestoord verder konden gaan met overleggen, blijft daarbij onduidelijk. "De ruimte op Schiphol is schaars. Een gelijk speelveld voor alle maatschappijen is nu extra belangrijk."

ACM begon het onderzoek in 2013 nadat Schiphol en KLM  een gezamenlijk document opstelden over de toekomstige groei van de luchtvaart, los van alle overlegorganen die daarover formeel gaan.

Maar die aanleiding is in de opvallende uitspraak geheel onder het kleed geschoven, terwijl juist op dit moment de groei van Schiphol na 2020 wordt voorbereid

Easyjet, overvallen door de uitspraak, beraadt zich nog op vervolgstappen, maar juicht alvast het herstel van een gelijk speelveld op Schiphol toe. Tegen de maatregel kan nog bezwaar worden gemaakt, waarna deze eventueel wordt aangepast.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.