Aannemers Zuidasdok dreigen bij het project weg te lopen

Amsterdam heeft, na de Noord/Zuidlijn, een nieuw bouwfiasco. De aannemers die de Zuidas moeten ondertunnelen, dreigen bij het project weg te lopen. Ze hebben het werk grotendeels neergelegd.

De drie bouwers aan de Zuidas – Hochtief, Heijmans en Fluor – hebben een hoogoplopende ruzie met opdrachtgevers Rijkswaterstaat, ProRail en Amsterdam, nadat die een voorlopig ontwerp voor het megaproject vanwege ‘matige kwaliteit’ hebben afgekeurd.

Per brief, in handen van vakblad Cobouw, laten de aannemers weten hun werkzaamheden bijna helemaal te staken. Maar zelfs over die stap is onenigheid. Volgens de bouwers gaat het om 500 bouwvakkers, die zowel op de werf werken als achter de schermen de planning doen.

Maar volgens projectbureau Zuidasdok zou het om 200 werknemers gaan, die zich voornamelijk bezighouden met de planning.

Voorlopig worden alleen de voorbereidende werkzaamheden aan station Zuid afgerond. Dinsdag is crisisberaad over het project, waar ook verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen, verantwoordelijk voor Rijkswaterstaat, aanschuift.

Sinds vorige maand laat de minister ‘andere opties’ onderzoeken, alhoewel het volstrekt onduidelijk is wat de alternatieven kunnen zijn. Volgens het projectbureau is het niet mogelijk andere aannemers in te schakelen.

Ramkoers

Bouwers en opdrachtgevers van de Zuidas liggen al maanden op ramkoers. De aannemers proberen al sinds najaar 2018 door te drukken dat het project in delen wordt opgeknipt zodat het beter beheersbaar wordt, maar ze krijgen steevast nul op rekest. Het lijkt erop dat ze nu het bestek bewust laten klappen om de boel op scherp te zetten.

De bouwwereld heeft momenteel bij grote projecten de touwtjes in handen vanwege de enorme bouwwoede die gepaard gaat met een groot tekort aan bouwvakkers en bouwmaterialen. Her en der lopen bouwprojecten spaak.

Zo ligt vanwege vergelijkbare onenigheid de bouw van wolkenkrabbers Y-Towers in Amsterdam-Noord al bijna een jaar stil, heeft de aanleg van een ringweg bij Groningen anderhalf jaar vertraging opgelopen en zijn werkzaamheden bij knooppunt Hoevelaken helemaal gestaakt.

De ondertunneling van snelweg, station en metro bij station Zuid werd ruim twee jaar geleden voor 990 miljoen euro aanbesteed, al opvallend ruim onder het bedrag dat tevoren werd geschat.

Bom gebarsten

Sinds 1 januari van dit jaar had gebouwd moeten worden. Maar vorige maand bleken de voorbereidingen zo veel problemen op te leveren dat het project zeker een jaar vertraging oploopt en 100 miljoen euro meer zal kosten. Nu de bom is gebarsten, is het gissen hoe lang het oponthoud werkelijk uitvalt.

Ook is onduidelijk hoe veel meer het Zuidasdok uiteindelijk zal kosten dan de optimistische 1,9 miljard (ondertunneling inclusief aanpassingen aan A10-knooppunten). Amsterdam heeft zich na de 1,6 miljard euro kostenoverschrijding van de Noord/Zuidlijn ingedekt met de afspraak dat de stad hoogstens 59 miljoen extra bijdraagt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden