Amsterdam Bewaar

Aalsmeer wil zelfde status als bevingsgebied Groningen

Luchtfoto van de polderbaan van Schiphol
Luchtfoto van de polderbaan van Schiphol © ANP

De overlast en risico van het vliegverkeer is in Aalsmeer net zo groot als in het aardbevingsgebied in Groningen. "Alleen hebben ze in Groningen tenminste het geluk gehad dat er scheuren in hun huizen kwamen."

­Dat stelt de vierhonderd leden tellende Aalsmeerse bewonersgroep BWA.

'Er is niet zorgvuldig omgegaan met de veiligheid van de inwoners, risico's voor bewoners werden niet onderkend, het veiligheidsrisico was verwaarloosbaar. In de besluitvorming stond economisch belang op de eerste plaats.' Zo luiden de conclusies die de onafhankelijke Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) vorig jaar trok over de gaswinning in Groningen.

"Maar volgens ons kunnen die conclusies één op één ook in een rapport over Schiphol worden opgenomen," schrijft Bewonersvereniging Behoud Woongenot Aalsmeerbaan (BWA) in een brief aan de OVV.

Voorzitter Gerrit-Jan van de Lagemaat vindt de vergelijking met Groningen niet te ver gaan. "Ook onze veiligheid wordt bedreigd en ook wij worden in onze portemonne en in ons woongenot getroffen. Alleen worden wij niet gecompenseerd en de Groningers wel."

Vertrouwen
De vereniging richt zich tot de OVV omdat het de officiele Omgevingsraad van Hans Alders niet vertrouwt. "Die heeft wel afspraken gemaakt over groei, maar niemand neemt de verantwoordelijkheid voor de gevolgen daarvan."

Van alle bebouwing rondom Schiphol, ligt Aalsmeer van oudsher het dichts bij een landingsbaan. De vliegroutes voeren pal over woonwijken en het dorpscentrum.

Volgens de bewoners is de hinder nergens zo groot als in Aalsmeer en leidt de groei van het aantal vluchten ook tot grotere onveiligheid. Van de Lagemaat wil een Deltaplan, waarin de groei van Schiphol tot 2050 wordt vastgelegd en niet tot 2020 zoals nu.

Bebouwing
"Als wordt vastgesteld dat Schiphol doorgroeit, dan zal de consequentie zijn dat er onder de vliegroutes corridors komen zonder bebouwing." Van der Lagemaat verwacht niet dat dat zal gebeuren en dat besef er toe zal leiden dat de omvang van het vliegverkeer juist moet worden getemperd.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid kondigde eerder dit jaar een groot rapport aan over de veiligheid op Schiphol, naar aanleiding van een aanhoudende stroom incidenten op het vliegveld in de afgelopen jaren. De raad verwacht haar rapport niet voor komend voorjaar klaar te hebben.