8 miljoen voor verbetering fietsroute Amsterdamse Bos

Amsterdam trekt ruim acht miljoen euro uit voor de verbetering van de fietsroute door het Amsterdamse Bos. Het college zet daarmee definitief een streep door een ander traject, langs de museumtrambaan, dat op veel tegenstand stuitte bij bewoners wiens tuinen grenzen aan de route.

Beeld ANP

De aanpassingen zijn nodig omdat het aan de zuidkant van de stad steeds drukker wordt. Om mensen te verleiden de auto te laten staan, wordt al jaren gewerkt aan een betere fietsroute tussen Amstelveen en Amsterdam. De huidige fietsroute is onduidelijk en de paden zijn op veel plekken smal.

De aanleg van een nieuwe route, de Sportas, is al jaren onderwerp van fel debat. Eerder had Amsterdam een voorkeur voor de grotendeels rechte route langs het spoor van de museumtram. Bewoners van met name de Amstelveenseweg vreesden overlast van een zeer drukke fietsroute pal langs hun achtertuinen.

Minder impact

Er is nu dus gekozen voor het verbeteren van de reeds bestaande Bosroute. Volgens een woordvoerder van de gemeente zijn beide varianten even goed en veilig, maar heeft de Bosroute aanzienlijk minder impact op de natuur van het Amsterdamse Bos. “Dat traject kost ook minder en heeft dus het grootste draagvlak onder de betrokken belanghebbenden. Het college heeft daarom de voorkeur uitgesproken voor deze variant.”

Belanghebbenden kunnen nog tot 20 februari reageren op het besluit van de gemeente. Naar verwachting neemt de gemeenteraad eind tweede kwartaal 2020 een besluit over de definitieve fietsroute.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden