Plus

20 jaar het Mentorproject: 'Ik wil hen die basis geven'

Wekelijks krijgen 1100 kinderen uit kansarme wijken les van studenten over thema's als geld en vrijheid. Stichting voor Kennis en Sociale Cohesie kwam precies twintig jaar geleden met het idee voor het Mentorproject.

Michelle Gerbrands en Ensar Bir, El Amien in Osdorp. Beeld Lin Woldendorp

Na rellen in West tussen Marokkaanse jongeren en de politie constateerden de Stedelijke Marokkaanse Raad en de Turkse Adviesraad in 1998 dat veel leerlingen de boot misten tijdens en na de overgang naar de middelbare school.

Een jaar later startten zij het Mentorproject, dat kinderen voorbereidt op het voortgezet onderwijs om hun kansen daar te vergroten.

Hieruit kwam later de Stichting voor Kennis en sociale Cohesie (SKC) voort. In totaal hebben ruim 25.000 jongeren deelgenomen aan projecten van SKC, dat ook voorziet in huiswerkbegeleiding en taal- en rekenbuddy's.

Ter ere van haar twintigjarige bestaan organiseert SKC dinsdagavond een debat in de Rode Hoed. Onder anderen SKC-directeur Reda Belkadi, wethouder Marjolein Moorman en directeur van het Jeugdeducatiefonds Hans Spekman praten over kansenongelijkheid in het onderwijs. Op 11 april verschijnt het boek Dit is Mijn Lovely Leven, waarin meer leerlingen vertellen over hun ervaring met het Mentorproject.

Kathelijne Beentje (22) studeert pedagogische wetenschappen aan de Universiteit Leiden.
"Ik vind dit vrijwilligerswerk een hele fijne aanvulling op mijn studie omdat ik weinig dingen in de praktijk doe. Ik wilde graag met kinderen werken, echt gebruiken wat ik aan de Universiteit leer. Ik geniet ervan om hen dingen te leren die heel belangrijk zijn voor de ontwikkeling, maar die niet aan bod komen in het normale onderwijs.

Ik leer Kofi bijvoorbeeld over andere culturen, wat mensen in andere landen eten, hoe ze feestvieren. En we geven les over vrijheid: dat iedereen gelijk is, ongeacht waar je vandaan komt. Dat zijn niet typisch dingen die onder schoolse vaardigheden vallen, maar ze zijn soms belangrijker dan kunnen rekenen of spellen."

Kofi Annor (12) zit in groep 8 van de OBS Olympus in IJburg.
"Van Kathelijne leer ik hoe je mensen moet behandelen: dat dat normaal, aardig en respectvol moet. En ik leer over vrijheid, dat je mag doen wat je wilt en dat je dezelfde rechten als anderen hebt. Op school leren we daar weinig over: dat is gek, want dan leer je dus helemaal niet hoe je met mensen moet omgaan.

Over de middelbare school hebben we het nog niet zoveel gehad samen, maar dat komt nog wel. Niet al mijn klasgenoten krijgen de extra les. Het is je eigen verantwoordelijkheid of je al deze dingen wilt leren, maar ik vind het gek dat niet iedereen het doet: het is niet eens zo lang, en woensdagmiddag heb je al helemaal vrij!"

Kathelijne Beentjes en Kofi Annor, Olympus school in IJburg. Beeld Lin Woldendorp

Loubna Hajjari (21) studeert sociaal werk aan het ROC Midden-Nederland.
"We leren de kinderen dingen die handig zijn als ze straks op de middelbare school zitten: hoe je omgaat met geld, wat een cv is, maar ook over vriendschappen, hoe je nieuwe vrienden maakt en wat je wel en niet mag zeggen. Om het thema geld af te sluiten, deden we een excursie naar de Albert Heijn en leerden we de kinderen bewust worden van de prijzen in de supermarkt.''

''Soms hebben ze niet zo'n zin. Dan doe ik graag een energizer met ze, een klapspel bijvoorbeeld. Ik doe het al ruim twee jaar en was de eerste mbo'er in het project. Ik vind het heel fijn om hen dingen te leren waar echt aandacht aan besteed moet worden. Thuis en op school leren ze niet het verschil tussen pesten en plagen."

Youssef Jelloul (12) zit in groep 8 van de Huibersschool in Nieuw-West.
"Ik heb van Loubna dingen geleerd over beroepen, bijvoorbeeld wat een chirurg precies doet. Dat vond ik wel leuk om te weten. Ik zit hier omdat mijn ouders willen dat ik beter ga leren. Ik heb het advies vmbo-kader gekregen, maar ik zou eigenlijk beter willen.

''Soms heb ik niet zoveel zin in het Mentorproject, dan ga ik Loubna een beetje irriteren, of ben ik druk in de klas, dat was bijvoorbeeld zo bij het thema vriendschap, over pesten. Dat vond ik een beetje saai. Het leukste thema om over te leren vind ik geld, toen hoorde ik dingen die ik nog niet wist, zoals dat je in de supermarkt ook de kleine lettertjes moet lezen, hoeveel iets per kilo kost."

Loubna Hajjari en Youssef Jelloul, Huibersschool. Beeld Lin Woldendorp

''Soms hebben ze niet zo'n zin. Dan doe ik graag een energizer met ze, een klapspel bijvoorbeeld. Ik doe het al ruim twee jaar en was de eerste mbo'er in het project. Ik vind het heel fijn om hen dingen te leren waar echt aandacht aan besteed moet worden. Thuis en op school leren ze niet het verschil tussen pesten en plagen."

Youssef Jelloul (12) zit in groep 8 van de Huibersschool in Nieuw-West.
"Ik heb van Loubna dingen geleerd over beroepen, bijvoorbeeld wat een chirurg precies doet. Dat vond ik wel leuk om te weten. Ik zit hier omdat mijn ouders willen dat ik beter ga leren. Ik heb het advies vmbo-kader gekregen, maar ik zou eigenlijk beter willen.

Michelle Gerbrands (24) studeert maatschappelijk werk aan de Hogeschool Utrecht.
"Ik zie sommige kinderen echt opleven tijdens de lessen. Het leukst vond ik om hen te leren over solliciteren: hoe voer je een goed sollicitatie­gesprek? En hoe schrijf je een motivatiebrief? Als ze op hun vijftiende een baantje gaan zoeken, zouden ze dat anders niet weten, want ze leren het op school niet.''

''Heel veel kinderen weten niet wat ze willen en kunnen, hoe ze verder moeten in hun leven en missen soms iemand die hen dat kan vertellen. Dat maakt het puberen lastig. Ik wil hen die basis geven ­zodat ze het leven kunnen inrichten zoals zij dat willen."

Ensar Bir (11) zit in groep 7 van Islamitische Basisschool El Amien in Osdorp.
"Ik leer van Michelle over beroepen, over Holland, en het leukste vind ik Netwijs. Dat gaat over internet en sociale media. Ik leer bijvoorbeeld hoe ik een website moet maken, maar ook welke websites wel en niet veilig zijn en hoe je dat kunt zien. Dat is belangrijke uitleg: veel kinderen weten het niet.''

''Ik wil graag die extra dingen leren die ik nog niet wist, dat heb ik nodig omdat ik het anders van niemand leer. Bij de lessen over beroepen kwam laatst een politieagent vertellen over zijn beroep. Hij vertelde wat hij deed met zijn wapen en handboeien en dat hij ook pepperspray had. Dat vond ik heel leuk, want ik wist helemaal niet wat pepperspray was."

Michelle Gerbrands en Ensar Bir, El Amien in Osdorp. Beeld Lin Woldendorp

1100

Wekelijks geven studenten 1100 kinderen uit kansarme wijken les over dingen die op school niet of te weinig aan bod komen, zoals omgaan met geld, vriendschap en vrijheid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden