18 vestigingen van zorginstelling Amsta onder verscherpt toezicht

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft achttien locaties van de Amsterdamse zorginstelling Amsta onder verscherpt toezicht gesteld. Volgens de inspectie schieten de ‘inzet en deskundigheid’ van zorgverleners tekort.

- Beeld Getty Images/Maskot
-Beeld Getty Images/Maskot

Dat blijkt uit een drietal rapporten die de IGJ vrijdag naar buiten heeft gebracht. Ook zou er binnen de instelling te weinig worden gestuurd op kwaliteit en veiligheid.

In de rapporten staat onder meer dat de inspectie wel ‘oog heeft voor de inspanningen van de organisatie om verbetermaatregelen door te voeren in deze lastige periode’, maar dat het Amsta ‘onvoldoende lukt om tot de basisoorzaken van deze structurele problemen te komen en om deze passend op te lossen’. De zorginstelling wordt onder meer onvoldoende besef van urgentie verweten.

De IGJ stelt er daarom ‘geen vertrouwen’ in te hebben dat Amsta zonder tussenkomst van de inspectie in staat is om de situatie dusdanig te verbeteren dat er ‘in voldoende mate stabiel goede en veilige zorg wordt geleverd’. Op achttien locaties wordt intensiever toezicht noodzakelijk geacht.

Reactie Amsta

In een reactie zegt Amsta zich te herkennen in het beeld van de inspectie dat op een aantal thema’s ‘een versnelling en versterking van de kwaliteitsontwikkeling nodig is’. De zorginstelling belooft beterschap: ‘Met de bevindingen van de inspectie gaan wij onze kwaliteitsaanpak waar nodig verstevigen, versnellen en verbreden. We zorgen dat de teams en de medewerkers intensief ondersteund worden bij leren en verbeteren.’

Amsta krijgt negen maanden de tijd om verbeteringen door te voeren en moet binnen een maand met een concreet plan van aanpak komen. Lukt dit niet, dan kan de inspectie vervolgmaatregelen nemen.

De cliëntenraad van Vondelstede

Anja Marbus, voorzitter van de cliëntenraad van Amsta-locatie Vondelstede, ziet de problemen voortkomen uit de manier waarop Amsta georganiseerd is. “Het personeel werkt keihard en is liefdevol en zorgzaam,” zegt ze. “Daar ligt het niet aan, maar ze zijn stuurloos. De teams bij Amsta hebben geen goede aansturing omdat ze zelforganiserend zijn.”

Als er dingen misgaan is er volgens Marbus niet echt een aanspreekpunt. “Dat komt onder andere door de ingewikkelde gelaagde managementstructuur en de manier van indeling in verschillende klantgroepen.” Vanwege een eerder ingezette reorganisatie zou het ontbreken aan directe leiding op de werkvloer. “De afstand tot het bestuur is te groot.”

De cliëntenraad van Vondelstede is blij met het verscherpte toezicht. “Er is nu negen maanden de tijd om te verbeteren,” zegt Marbus. “Ik hoop dat het Amsta gaat lukken om de zorgkwaliteit naar een hoger niveau te tillen. Dat is hard nodig.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden