12 extra handhavers op 36.000 snorfietsen: is dat genoeg?

Het duurde even, maar vanaf maandag is de snorfiets niet meer welkom op het fietspad. Handhavers zullen er hun handen vol aan hebben: er zijn 12 extra boa's beschikbaar. 'Een druppel op een gloeiende plaat.'

Bij het Waterlooplein in Amsterdam staan handhavers om de weg te wijzen. Er zijn speciale blauwe banen aangebracht. Beeld Dingena Mol

En dan is de stad ineens blauw. Op 56 plaatsen zijn in de nacht van zondag op maandag grote felblauwe vlakken geschilderd: hier moeten snorfietsers van het fietspad de rijweg op.

Weg van de fietsen, hup tussen de ­auto's. Omdat er op de smalle fietspaden van Amsterdam geen ruimte is voor 36.000 snorfietsen, die in overgrote mate veel harder rijden dan fietsers.

Op meerdere plaatsen is te zien dat het de komende weken vooral wennen wordt. Op de Zeeburgerstraat bij brouwerij 't IJ worden twee verkeersregelaars een aantal maal straal genegeerd door snorfietsers die, zonder helm, gewoon op het fietspad blijven rijden. Bij de Stopera schieten enkele snorfietsers alleen al bij het zien van verkeers­regelaars spontaan de rijweg op.

Het zal twee weken duren voordat de nieuwe regels zijn geland, verwacht verkeerswethouder Sharon Dijksma (PvdA). "We hebben op allerlei manieren iedereen geïnformeerd. Je moet echt je best hebben gedaan om dit te missen."

Wenperiode
Mensen die iets verkeerd doen, zullen de eerste acht weken nog geen bekeuring van 95 euro krijgen: tijdens deze 'wenperiode' zijn 27 teams van twee verkeersregelaars op strategische plekken in de stad actief. Zij sturen snorfietsers de goede kant op en attenderen hen op de helmplicht.

Vanaf 3 juni gaat een speciale groep extra handhavers - vier keer twee man te voet en vier motor­rijders - serieus handhaven.

Is dat niet veel te weinig? Volgens Dijksma moet dat blijken. "We hebben locaties in kaart gebracht waar handhaven het effectiefst is. Dat zijn plekken waar nu veel hinder en gevaar ontstaan: denk aan drukke fietspaden, fiets­paden in de buurt van scholen, plekken waar veel ongevallen met snorfietsers gebeuren. Daarnaast is er de politie en ook gewone Amsterdammers kunnen snorfietsers aanspreken."

Agressie
Tegelijkertijd dreigen de boa's met acties: zij vinden dat nu al te veel taken op hun bordje liggen, zegt Richard Gerrits van vakbond Boa ACP.

"Dit kan er niet zomaar ook nog eens bij. Plus: twaalf handhavers is een druppel op een gloeiende plaat, dat maakt hun werk er niet makkelijker op. Zij zullen te maken krijgen met veel agressie."

Voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging heeft ook zijn twijfels bij de bescheiden mankracht die is vrijgemaakt voor handhaving. "Er is lik-op-stukbeleid nodig om verandering teweeg te brengen in gedrag. Snorfietsers zijn overwegend types die niet direct in de houding springen als je ze aanspreekt."

Aan de maatregel is een operatie van militaire precisie voorafgegaan: zondagavond werden de 56 verwijsvakken geschilderd en vannacht zijn, met hulp van werk-leerbedrijf Pantar, 3700 stickers van onderbordjes gekrabd waar de wijziging op werd aangekondigd. De definitieve tekst, die daaronder stond, is nu zichtbaar: 'Snorfietsen niet toegestaan.'

Lees ook: Snorfiets naar de rijbaan: zijn we er klaar voor?

Markeringen in de Pontanusstraat Beeld Merel Straathof
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden