Rick Broers: ‘Ik het gevoel dat Minecraft weer een beetje terug begint te komen.

Plus Achtergrond

10 jaar Minecraft: ‘Gameplay is belangrijker dan mooie graphics’

Rick Broers: ‘Ik het gevoel dat Minecraft weer een beetje terug begint te komen. Beeld Johan Blankwater

Minecraft viert vandaag zijn 10-jarige verjaardag ­– zónder zijn omstreden bedenker. Wat maakt de virtuele blokkenwereld zo aantrekkelijk?

“Nee! Ga ik zo dood? Ik ben fucking dom.” Philza slaat, voor iedereen te zien op zijn gamestream op Twitch, de handen voor de ogen.

Vijf jaar speelde hij met hetzelfde personage op de allermoeilijkste spelstand computerspel Minecraft. En dan tijdens het slaan van een mijnschacht gedood worden door een simpele spider, die het met een babyzombie (die ook nog eens was voorzien van een enchanted golden armor), een creeper en een skeleton op een akkoordje had gegooid. De helende golden apple kwam voor Philza te laat.

Geen idee waar het bovenstaande over gaat? Dan is er tien jaar Minecraft aan u voorbij gegaan, na Tetris het populairste computerspel aller tijden. En wie daarover zijn schouders ophaalt: Philza’s dood is door 1,3 miljoen andere gamers gezien en was zelfs een item op BBC News, waar hij zijn verlies beschreef alsof er een naaste was overleden. “De eerste minuten was het puur ongeloof, daarna simpelweg depressie. Wow, dat is vijf jaar die zojuist zijn weggevaagd.” Met zijn virtuele dood is ook de hele spelwereld die hij in die tijd opbouwde verloren gegaan.

Voor Philza – echt naam Phil Watson – is het vandaag geen feest, voor de miljoenen andere Minecraftspelers wel. Het blokkenspel werd precies tien jaar geleden ­bedacht.

Virtueel pikhouweel

Minecraft is het spel dat nooit als spel was bedoeld. Wie de oerversie speelt – wat vanwege het jubileum online weer mogelijk is – ontbeert elke vorm van prestatie. In een kale, infantiel ogende spelomgeving kan de speler vrij rondhobbelen, met zijn virtuele pikhouweel blokken ‘gras’, ‘rots’ of ‘water’ uithakken en daarmee weer andere dingen bouwen. Meer was ook nooit de bedoeling.

Tot Minecraft in 2011 commercieel werd uitgebracht en de populariteit bij elke toevoeging en uitbreiding met sprongen toenam.

Gerrit Lindeboom en Isabel Eldering. Gerrit: ‘Ik vond Minecraft gelijk heel cool.’ Beeld Lin Woldendorp

Hoewel het spel oorspronkelijk was bedoeld voor de pc kwamen er versies voor elk denkbaar platform: spelconsoles, smartphones en zelfs voor virtualrealitybrillen zodat de gamer in zijn zelfgebouwde omgeving kan rondlopen.

Er kwamen ook uitdagingen bij. En steeds meer tegenstanders, zoals de sluipende creepers die achter de speler opduiken en met hem ontploffen, zombies, de spookachtige Ghast of eindbaas Enderdragon. Ook is er met Minecraft Story Mode een online multispelervariant.

En dan is er de merchandising. In een schoolvoorbeeld van de digitale wereld die zijn inspiratie overtreft, kwamen er Legobouwsets uit waarmee met Minecraftblokken wordt gebouwd. Het spel kreeg zijn een eigen beurs, het jaarlijkse Minecon, inclusief ter zake uitgedost publiek.

Minecraft bood een nieuw spelgenre – ergens halverwege ontspannend casual game en hardcore spelplezier – en trok vanwege de ogenschijnlijke vriendelijkheid zowel een piepjong publiek, incidentele gamers als hardcore spelers die ook wel eens willen ontspannen.

Daarmee baande het spel de weg voor huidige gamesuccessen als Fortnite en Apex Legends, die Minecraft inmiddels hebben overvleugeld. Maar met 154 miljoen exemplaren is Minecraft één van de drie games waarvan meer dan 100 miljoen exemplaren zijn verkocht.

Retro-­uiterlijk

Het spel werd in 2009 in elkaar gehobbyd door de Zweed Markus ‘Notch’ Persson, die werke bij een spelmaker. Twee jaar later werd het breed uitgebracht door het door Persson en twee zakenpartners opgerichte spelhuis Mojang. Het sloeg meteen aan met zijn retro-­uiterlijk als eerbetoon aan de uitstraling van games uit de jaren tachtig en negentig, simpele spelbesturing en – bij gebrek aan levels – vrijwel oneindige spelmogelijkheden. Succes werd niet verwacht.

“Minecraft is een enorme hit geworden,” blogde Persson vijf jaar geleden, “en mensen zeggen me dat we er gaming mee hebben veranderd. Beide zaken zijn nooit mijn bedoeling geweest. Ik wil geen symbool zijn, ik wil niet verantwoordelijk zijn voor iets groots dat ik niet begrijp. Ik ben geen ondernemer, ik ben geen ceo. Ik ben een nerdy computerprogrammeur die het leuk vindt meningen te uiten op Twitter.”

De ‘sterfscène’ van Minecraft-speler Philza.

Persson kon zich die uitval wel veroorloven. De blogpost volgde op de overname van Minecraft door Microsoft waarbij de Zweed een groot deel van de 2,5 miljard dollar overnamesom opstreek.

Toch zal de nu 39-jarige miljardair ontbreken op het verjaarspartijtje; met zulk kapitaal kocht hij geen manieren of maatschappelijke voelhorens. Weliswaar gaat Perssons ­getwitter vrijwel exclusief over games en aanverwanten , maar sommige tweets leunen tegen homofobie (‘tijd voor een heteroseksuele Pride’) of racisme (‘het is oké om blank te zijn’).

Tegen amusementsblad Variety liet spelmaker Mojang weten dat de peetvader daarom niet welkom is op het jubileumfeest vandaag in Stockholm, iets dat Persson op geen enkele wijze zegt te betreuren. Alle verwijzingen naar de bedenker zijn uit de nieuwste versie van het spel gehaald.

Microsoft intussen probeert, tegen beter in, de oude glorie overeind te houden met telkens nieuwe versies. Zoals, zo wil het gerucht, een Pokémon Go-achtige variant op de smartphone. Maar eigenlijk is Minecraft na tien jaar net zo retro geworden als zijn uiterlijk.

En de onfortuinlijk Philza? Die is na zijn ­inzinking inmiddels weer begonnen aan een nieuwe blokkenwereld.

Verstokte Minecrafters

Toen ze voor het eerst Minecraft speelden, waren ze direct verkocht. Rick, Isabel en Gerrit zijn diehard Minecraftfan. En dat terwijl steeds minder mensen het spel lijken te spelen. Of beleeft het een ­comeback?

Isabel Eldering (11) zit in groep 7 van de 2e Daltonschool. Ze is vooral goed in het bouwen van villa’s.

“Een paar jaar geleden kocht mijn moeder een iPad en Minecraft was het eerste spelletje wat we er voor kochten. Ik vond het gelijk heel cool. Vooral omdat je kunt kiezen of je op avontuur gaat of creatief bezig wilt zijn.

Ik doe het allebei, maar ik ben vooral goed in mooie gebouwen maken. Mijn mooiste gebouw is een hele grote villa. Van buiten is die van hout, van binnen heeft elke kamer een ander kleur muren.

In mijn klas spelen niet zoveel kinderen Minecraft. Die vinden het stom en ouderwets. Zij spelen allemaal Fortnite. Dat heb ik ook weleens gespeeld, maar toen ging ik heel snel dood. Ik ben niet zo goed in dat spel.

Er is laatst een update geweest waardoor Minecraft echt weer cool is. De dorpelingen zien er beter uit en er zijn nieuwe mobs (dieren en monsters in het spel, red.).

Leest de baas van Minecraft dit interview trouwens ook? Ik heb een mob bedacht en het zou heel cool zijn als die in het spel zou komen. Ik zou graag een tempel willen waar een griffioen omheen cirkelt. Als je naar binnen weet te komen zit er iets in om de griffioen mee te temmen.”

Gerrit Lindeboom (10) zit in dezelfde klas als Isabel. Hij speelt Minecraft op zijn telefoon.

“Ik speel Minecraft nu al zo’n anderhalf jaar. Ik ging een keer met Isabel mee naar hockey en toen had ze een iPad mee waar Minecraft op stond. Toen heb ik mijn ouders gevraagd of ik het ook mocht. Ik vond het gelijk heel cool.

In de creative mode mag je bouwen wat je wilt en kun je daar mee los gaan. Ik hou daar niet zo van, ik ben meer van de survival mode. Dat je op avontuur gaat en goed moet uitkijken dat je niets tekortkomt. Van het hout dat je hebt gevonden kun je weer huizen maken.

Laatst had ik een Diamond Block gevonden. Zo’n block kom je nooit tegen en al helemaal niet zo ­ondiep onder de grond. Ik was superblij en heb gelijk het block eruit gehakt. Je krijgt dan negen diamanten, die zijn heel veel waard.

Soms vragen mensen mij wat Minecraft nou is. Als ik het hele principe moet uitleggen, ben ik wel heel lang bezig. Mijn ouders snappen het wel een beetje, maar ook niet precies. Ik lees veel Minecraftboeken om het beter te begrijpen. Zo wist ik vroeger niet hoe een redstone-stof werkte, maar nu ik er een boek over heb gelezen wel.

Of ik nog ergens van droom? Ik wil heel graag een keer naar De End en dan de Enderdraak doden. Dat heb ik nog nooit gedaan. Dat is heel moeilijk.”

YouTuber Rick Broers (23) is student Scheikunde aan de UvA. Op zijn YouTubekanaal SerpentGamePlay (99.000 abonnees) deelt hij regelmatig streams van zijn games.

“Minecraft is een uniek spel. Het is heel laagdrempelig: je koopt het voor twee tientjes en hoeft er niet voor langs de winkel. Voor de game hebben ze zelfs geen promotie hoeven doen. De populariteit explodeerde via mond-tot-mondreclame en YouTube. Zo ontdekte ik het spel ook. Ik zag het een YouTuber spelen in 2011, toen dacht ik: dat wil ik ook.

En dat terwijl Minecraft er niet bepaald spectaculair uitziet. Het spel bewijst dat gameplay (de speelervaring, red.) belangrijker is dan mooie graphics. Ik hoor mensen weleens zeggen dat ze Minecraft een slecht spel vinden. Dan denk ik: dan ben je zelf niet creatief genoeg.

Hoewel er nu ook veel andere games worden ­gespeeld, heb ik het gevoel dat Minecraft weer een beetje terug begint te komen bij mensen van mijn leeftijd. Die hang naar nostalgie merkte ik laatst toen ik in een vier uur durende YouTubevideo Minecraft 2012 uitspeelde. Oftewel: zo snel mogelijk door het spel heen en de Enderdraak verslaan. Dat was nog best spannend, je moet goed weten wat je doet. Maar het is me gelukt en zo’n 29.000 mensen hebben het op YouTube gezien.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden