Plus Achtergrond

10 hoofdpijndossiers voor nieuwe wethouder Victor Everhardt

De kopzorgen van Victor Everhardt. Beeld Ted Struwer

Woensdag start Victor Everhardt (D66) als wethouder van Financiën in Amsterdam. Na negen jaar als stadsbestuurder in Utrecht is hij, zegt hij zelf, toe aan nieuwe uitdagingen. Die zijn er hier te over.

1. Toekomst vuilverbranding AEB

De vuilverbrander AEB is het meest actuele probleem dat de nieuwbakken wethouder ­Victor Everhardt (51) vanaf vandaag op zijn bureau aantreft, en bovendien het dossier waarop zijn voorganger besloot te vertrekken. 80 miljoen euro krediet heeft Amsterdam dit jaar al verstrekt, terwijl het dochterbedrijf van de gemeente eigenlijk geld moet opleveren. Everhardt zei eerder stellig dat hij een overnamekandidaat voor AEB wil vinden die het finan­ciële risico voor de gemeente verkleint. Maar nu de ovens weer bijna gerepareerd zijn en de omzet weer toeneemt, rijst in de gemeenteraad de vraag of het nog wel nodig is om AEB te verkopen.

2. Mag Schiphol groeien?

Omdat Amsterdam een aandelenbelang heeft in de luchthaven, en vooral omdat het vliegveld op steenworp afstand van de stadsgrenzen ligt, is er in de Stopera een voortdurende discussie gaande over de toekomst van Schiphol. Het coalitieakkoord zegt twee dingen: groei is onwenselijk, maar ook: groei is mogelijk mits Schiphol duurzamer en stiller wordt. Vooral GroenLinks gebruikt het onderwerp om politieke kleur op de wangen te krijgen en lanceert geregeld voorstellen die de grenzen van het coalitieakkoord opzoeken. Everhardt moet hierin een middenweg zien te ­vinden.

3. Onbetrouwbare geldstroom vanuit het rijk

Everhardt refereerde in gesprek met Het Parool zelf al aan de notoir onbetrouwbare systematiek waarmee de bijdrage wordt berekend die gemeenten jaarlijks van het rijk ontvangen. Ook dit jaar stevent Amsterdam hierdoor af op een tegenvaller van zeker 20 miljoen euro. Er wordt gesproken over de vorming van een buffer om dit te voorkomen, het is aan de nieuwe wethouder om de financiële schokken te minimaliseren.

4. Kades en bruggen, gaan nog meer geld kosten dan nu begroot

Het klonk enorm ambitieus en daadkrachtig, de bijna 300 miljoen euro die Amsterdam in het voorjaar van 2019 heeft vrijgemaakt voor het achterstallig onderhoud van kilometers kademuren en oevers, en tientallen bruggen die zijn verwaarloosd. Maar verantwoordelijk wethouder Sharon Dijksma berekende al eens dat ze zeker 450 miljoen euro nodig zal hebben om alles weer in orde te maken. Het verschil, 150 miljoen euro, hoeft weliswaar niet meteen op tafel te komen, maar is wel een financiële last waarvan Everhardt vanaf dag één weet dat die eraan komt.

5. Voor wie is de stad, expats of geboren Amsterdammers?

Of het nu het aantrekken van buitenlandse studenten, nieuwe medische bedrijven of het Europees Geneesmiddelenagentschap (EMA) betreft, als het van buiten de stad komt is coalitiepartij SP ertegen en de socialisten laten dat vaak luidruchtig horen. Aan Everhardt, die ook de portefeuille Economische Zaken krijgt, de taak om het tegengeluid te laten horen dat Amsterdam een open stad is die het bedrijfs­leven en de werkgelegenheid verwelkomt. Maar dan zonder het meningsverschil met de SP te laten escaleren tot ruzie.

6. Ruzie met Den Haag om verdeling Marineterrein

Het is een van de wapenfeiten van Everhardts voorganger Udo Kock, de slaande ruzie tussen de gemeente Amsterdam en het ministerie van Defensie over de verdeling van het Marine­terrein, een groot stuk grond in het centrum. Defensie wil een groter deel van het terrein behouden dan eerder afgesproken, maar daar is Amsterdam boos over omdat dit de kansen op een nieuwe stadswijk verkleint. Als het compromis in het nadeel uitpakt van Amsterdam, zal Everhardt erop worden aangekeken.

7. Vertraging en kostenoverschrijding Zuidasdok

Het project Zuidasdok, het ondergronds brengen van de ringweg A10 ter hoogte van de Zuid­as, is een megaproject dat kort na de start al is stilgelegd. Er is vooral onenigheid over de bouwkosten, die zeker met een half miljard zijn gestegen. Amsterdam vreest dat het rijk die meerkosten wil verhalen door het project flink te versoberen of zelfs grotendeels te schrappen. Door bijvoorbeeld het autoverkeer bovengronds te houden wordt het moeilijker om de Zuidas te ontwikkelen tot een populair woon- en werkgebied. Everhardt moet de minister helpen met haar financiële probleem, maar tegelijkertijd de stad helpen door de ambities zo hoog mogelijk te houden.

8. Verplaatsing cruiseterminal PTA

Coalitiepartijen GroenLinks, D66, PvdA en SP hebben in het coalitieakkoord van 2018 beloofd dat de voorgenomen verplaatsing van de cruiseterminal PTA naar de Coenhaven geschrapt wordt. De partijen willen minder toeristen verwelkomen in de stad en denken dat het verplaatsen van de havenfaciliteit voor cruiseschepen naar buiten Amsterdam daarbij gaat helpen. Omliggende gemeenten zitten hier niet direct op te wachten, zij voelen zich voor het blok gezet. Het project zit al maanden in een impasse, het is aan Everhardt om ook dit dossier vlot te trekken.

9. De schuld van Amsterdam loopt weer op

Er zijn dit jaar meer tegenvallers dan meevallers, vooral de problemen bij AEB zullen er waarschijnlijk voor zorgen dat de stadsschuld in 2020 verder oploopt dan de prognoses uit­wezen. De schuld bedraagt eind van dit jaar naar verwachting 5,5 miljard euro. Dat is aan de bovengrens van de bandbreedte die de Vereniging Nederlandse Gemeenten acceptabel vindt. Udo Kock was in 2014 op pad gestuurd om de schuld beheersbaar te houden en maakte daar een persoonlijke missie van. Everhardt zal juist te maken krijgen met druk van de linkse coalitiepartners om meer te gaan lenen nu de rente zo laag staat.

10. Allemansvriend uit Utrecht moet streng leren zijn

Everhardt deed het goed in Utrecht, maar zijn werkwijze was die van een verbinder en een oliemannetje. Inzake de renovatie van het Utrechtse stationsgebied, bijvoorbeeld, bracht hij de belangen van vastgoedeigenaren, de gemeente en de NS met succes bij elkaar. Ook was hij flexibel genoeg om onder druk van boze omwonenden en bezorgde coalitiepartijen de verplaatsing van een tippelzone in Utrecht in te trekken. Maar als wethouder van Financiën in Amsterdam moet hij vooral de schatkist bewaken en zorgen dat de overige wethouders hun bezuinigingsdoelstellingen halen. Hoe hard is Victor Everhardt?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden