1,5 miljard euro voor geplaagd ov

Er is eindelijk een oplossing voor de compensatie van de coronaverliezen in het openbaar vervoer. Alles bij elkaar trekt het rijk tot eind dit jaar een steunbedrag uit van naar schatting anderhalf miljard euro.

null Beeld ANP XTRA
Beeld ANP XTRA

Voor het Amsterdamse GVB is de compensatie broodnodig: het vervoerbedrijf noteerde sinds de lockdown een verlies van 20 miljoen euro per maand. Volgens verkeerswethouder Sharon Dijksma worden de komende maanden ‘niet makkelijk’. “Maar het lijkt erop dat het openbaar vervoer hiermee kan blijven rijden en reizigers kan bedienen om uit deze crisis te komen.”

De beschikbaarheidsvergoeding van het rijk komt erop neer dat 93 procent van de kosten van ov-bedrijven worden gedekt. Bedrijven die kunnen aantonen dat de dienstregeling afschalen de enige bedrijfseconomische mogelijkheid is om continuïteit te borgen, worden tot maximaal 95 procent gecompenseerd.

Volgens staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) heeft het ov zich de afgelopen maanden van zijn beste kant laten zien. “Zorgmedewerkers werden naar het ziekenhuis vervoerd en ook werknemers van supermarkten, vuilnisophaaldiensten, politie en brandweer kwamen met het ov op hun werk. Het ov is een essentiële schakel in onze samenleving en dat onderstrepen we met deze vergoeding.”

Net als bij andere coronaregelingen gelden er ook voorwaarden: vervoerders keren geen dividend uit en er worden geen bonussen of ontslagvergoedingen aan bestuurders verstrekt.

Door de coronacrisis vervoerde het GVB maandenlang gemiddeld 10 tot 15 procent van het normale aantal reizigers, waardoor de inkomsten 85 tot 90 procent zijn gedaald. Het GVB is voor zijn exploitatie grotendeels (92 procent) afhankelijk van deze reizigersinkomsten.

Veel minder reizigers

Meer dan een maand onderhandelden ov-bedrijven en de regering over hoe de enorme verliezen zouden worden gecompenseerd. Als er niet snel compensatie zou komen, dreigden de ov-bedrijven de dienstregeling weer terug te schroeven.

Bij de onderhandelingen leek het erop dat stedelijke vervoerders enorme kosten voor hun kiezen zouden krijgen. Volgens bronnen zou het GVB uitkomen op een verlies van 70 miljoen euro voor dit jaar. Nu lijkt het erop dat het verlies is beperkt tot 20 miljoen euro.

De ov-bedrijven rijden sinds afgelopen week weer een praktisch volledige dienstregeling, maar het grootste deel van de reizigers laat het tot nu toe afweten. Daar komt bij dat wegens de 1,5 meter afstand voor trams, bussen, treinen en metro’s een passagiers­limiet geldt van 40 procent van de normale capaciteit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden