Amsterdam Bewaar

'Zonder snel beleid wordt Lelystad Airport een catastrofe'

Voorafgaand aan het kamerdebat overhandide luchtvaartpersoneel een brandbrief over de toekomst van de luchtvaar aan kamerleden
Voorafgaand aan het kamerdebat overhandide luchtvaartpersoneel een brandbrief over de toekomst van de luchtvaar aan kamerleden © ANP

De politiek moet haast maken met het vastleggen van de regels voor Lelystad Airport. Nu is volstrekt onduidelijk wie er straks naar Lelystad moet verhuizen en wat er moet gebeuren met de ruimte die daardoor op Schiphol vrij komt.

Dat bleek donderdagmiddag tijdens een rondetafelgesprek over de luchtvaart in de Tweede Kamer.

Daarbij vielen harde woorden richting Schiphol. Zo verwijt CDA-kamerlid Martijn van Helvert Schiphol dat het eerst de luchthaven helemaal heeft laten vollopen, om nu pas te pleiten voor regels om bepaalde maatschappijen te kunnen weren.

"Schiphol heeft met eigen groeibeleid de problemen vergroot. Terwijl topman Nijhuis zijn handtekening heeft gezet onder Alders akkoord waar het vooral om kwaliteit ging."

Volgens Schipholtopman Jos Nijhuis is het beleid juist succesvol geweest. "We hebben extra groei in Eindhoven gerealiseerd. Op Schiphol draagt 93 procent van het verkeer bij aan de mainport."

Maar doordat de grenzen in zicht komen is er volgens Nijhuis juist nu behoefte aan wettelijke regels voor Lelystad zodat vakantievliegers gedwongen kunnen worden te verhuizen en de ruimte die daardoor vrijkomt op Schiphol alleen voor noodzakelijke vluchten beschikbaar komt.

Spelregels
"We moeten dusdanige spelregels afspreken dat maatschappijen die starts en landingen op Schiphol opgeven om naar Lelystad te gaan daar voorrang krijgen. En we moeten zorgen dat die vrijkomende capaciteit op Schiphol voor de versterking van de mainport worden ingezet."

De luchtvaartmaatschappijen vrezen dat het niet gaat lukken. "We moeten niet doorgaan op dezelfde weg," aldus operationeel topman René de Groot van KLM. "In tien jaar zijn er geen afspraken gemaakt over welke maatschappijen wel van Schiphol en Lelystad gebruik mogen maken en welke niet. Geef daar nu invulling aan anders wordt Lelystad ook weer vol gevlogen."

Eindhoven Airport
Dat is ook gebeurd op Eindhoven, zonder dat daardoor ruimte is ontstaan op Schiphol. "Op Eindhoven is geen plaats voor onze vliegtuigen," aldus topman Steven van der Heijden van vakantievlieger Corendon, "de capaciteit is opgesoupeerd door toestellen die op Schiphol geen ruimte hebben overgelaten."

Hij vreest met Corendon klem te komen zitten als hetzelfde voor Lelystad opgaat. "Op zich hebben we geen geen bezwaren tegen verhuizing. Maar er dreigt nu op Lelystad eenzelfde catastrofe als in Eindhoven. Er zijn nog altijd geen wettelijke regels en voorschriften."

Ook andere partijen roepen Den Haag op nu juist haast te maken met duidelijke voorschriften. Zo wil Transavia drie toestellen op Lelystad stationeren, maar weet de maatschappij niet waar het aan toe is. "Met het aantal vluchten dat nu wordt voorgesteld (2000 per jaar in 2019) is dat onhaalbaar," aldus de KLM-dochter.

Acht uur open
Vooralsnog lijken er voor Lelystad alleen maar meer problemen te komen. "Er is nu een kans dat er in 2019 maar genoeg luchtverkeersleiders zijn om Lelystad 8 uur per dag open te houden," aldus vliegvelddirecteur Hanne Buis. "Er is interesse van maatschappijen, maar dan moet de luchthaven wel meteen van zes uur 's ochtends tot 12 uur 's avond open."

Lees ook: Ryanair eist einde aan vliegveldmonopolie Schiphol en KLM-baas wil toegangsbeleid vliegveld Lelystad