Amsterdam Bewaar

'Vliegmaatschappijen desnoods dwingen Schiphol te verlaten'

Schiphol verwerkte in 2015 ruim 58 miljoen passagiers
Schiphol verwerkte in 2015 ruim 58 miljoen passagiers © ANP

Het blijkt toch juridisch mogelijk om luchtvaartmaatschappijen 'als laatste redmiddel' te dwingen op de luchthaven Lelystad te vliegen.

Met ruim 58 miljoen passagiers was luchthaven Schiphol in 2015 de vierde luchthaven van de EU. Het is de bedoeling dat Schiphol in de nabije toekomst wordt ontzien door maatschappijen te 'verleiden' af te buigen naar Lelystad.

Dat kan bijvoorbeeld via lagere tarieven op de nieuwe locatie. Probleem is: de luchtvaartmaatschappijen staan momenteel nog niet bepaald in de rij om naar Lelystad te gaan. Het vliegveld zou worden gezien als slap aftreksel van Schiphol.

Een andere reden kan zijn dat luchtvaartmaatschappijen zich nog niet in de kaarten willen laten kijken over hun besluit, omdat ze bang zijn anders geen 'slots' meer op Schiphol te krijgen.       

Milieuvoorwaarden
Het Rijk heeft de milieuvoorwaarden al geschapen waardoor 45.000 extra vliegtuigbewegingen op Lelystad mogelijk worden.

"Het is aan de exploitant van de luchthavens, Schiphol Group, om luchtvaartmaatschappijen voldoende commercieel te stimuleren om naar Lelystad en Eindhoven te komen," schrijft Dijksma.

In het uiterste geval, als geen enkele partij naar Lelystad wil, wil Dijksma de 'selectieve ontwikkeling van Schiphol bereiken via de toepassing van een formele overheidsmaatregel'.

Het doel is om dat dwangmiddel zo snel mogelijk beschikbaar te hebben - in verband met de opening van de luchthaven Lelystad in april 2018.