Amsterdam Bewaar

'Verbod op vervuilende diesel vanuit Amsterdamse haven'

De Amsterdamse haven.
De Amsterdamse haven. © ANP

De Amsterdamse haven moet met de olie-exporterende bedrijven in gesprek om bindende afspraken te maken over een verbod op het maken van brandstoffen met dusdanig veel schadelijke stoffen dat ze nooit in de Europese Unie uit de pomp mogen komen.

Het Havenbedrijf, honderd procent eigendom van de gemeente, zou daarover een convenant moeten sluiten met de bedrijven. De gemeenteraad wil dat havenwethouder Kajsa Ollongren bij het havenbedrijf aandringt op zo'n convenant.

Zwavel
Dat heeft de gemeenteraad in grote meerderheid uitgesproken in een motie van Hans Glaubitz (D66) en Jasper Groen (GroenLinks). Met steun van PvdA, SP en Partij voor de Dieren veroordeelde de gemeenteraad de overslag van dit soort extra vervuilende benzine en diesel.

Ik kan dit soort verboden niet afdwingen

Wethouder Ollongren

De gemeenteraad sprak over het dit najaar verschenen rapport Dirty Diesel van de Zwitserse pressiegroep Public Eye. Daarin staat beschreven dat de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen belangrijke schakels zijn in de doorvoer van benzine en diesel met honderden keren meer zwavel dan aan de pomp in Europa is toegestaan, met als gevolg dat de luchtverontreiniging in Afrikaanse steden extreme vormen aanneemt.

Afrikaanse markt
Ook werd aannemelijk gemaakt dat in deze havens speciaal voor de Afrikaanse markt een laagwaardig, goedkoper product wordt geproduceerd, aangelengd met reststoffen. Dat zou onder meer blijken uit brandstofmonsters bij tankopslagbedrijven in Amsterdam, de grootste benzinehaven van de wereld.

Vandaar deze poging van de gemeenteraad om het mengen van dit soort extreem vervuilende brandstoffen uit de haven te weren. Wethouder Ollongren beloofde dat ook zij zich daarvoor gaat inzetten. Wel benadrukte ze dat ze niet kan beloven dat zo'n convenant er ook komt. "Ik kan dit soort verboden niet afdwingen." Wettelijke instrumenten om diesel met een hoog zwavelgehalte tegen te houden, zijn er niet. "Wij gaan ook niet over de Afrikaanse wetgeving."

Conferentie
Volgens Ollongren is meer te verwachten van samenwerking met andere havens, van Rotterdam en Antwerpen met name. Ook wil ze zorgen dat Afrikaanse landen gaan nadenken over de vervuiling door dit soort brandstoffen. Daarover is maandag een conferentie met een vertegenwoordiger van Nigeria en minister Lilianne Ploumen (Buitenlandse handel).

CDA en VVD zijn tegen de poging om de olie-exporteurs te binden aan strenge afspraken. "De haven doet zijn stinkende best om de omslag te maken naar een meer duurzame haven," vindt Marja Ruigrok (VVD). "En dan geven wij dit soort bedrijven het signaal dat ze hier niet meer moeten komen. Niet goed voor onze concurentiepositie."

Minder geld
CDA-raadslid Diederik Boomsma vindt het 'een tikkeltje neokoloniaal'. "Het is betuttelend om Afrikaanse landen vanuit Amsterdam te vertellen welke brandstoffen ze mogen gebruiken. Ik begrijp heel goed dat landen die minder geld hebben een andere afweging maken." PvdA-raadslid Carolien de Heer noemde het op haar beurt neokoloniaal om dit soort brandstoffen naar Afrika te brengen.

Milieuorganisatie Milieudefensie is blij met de stappen die de gemeenteraad zet. "Super dat Amsterdam stelling neemt en alles doet wat ze kan om deze smerige praktijken te stoppen."