Amsterdam Bewaar

'Reiziger heeft geen behoefte aan dure brug Sporenburg'

Het uitzicht vanaf de kop van Sporenburg.
Het uitzicht vanaf de kop van Sporenburg. © Mats van Soolingen

De aanleg van een fietsbrug tussen het Zeeburgereiland en Sporenburg is duur en verleidt niet veel automobilisten of ov-reizigers voortaan op de fiets naar het werk te gaan. De gemeente zet ondanks deze bevindingen door en wil verder onderzoek naar de aanleg van zo'n brug.

Uit een studie blijkt dat de bouw van een brug tussen Sluisbuurt en het Oostelijk Havengebied nauwelijks zoden aan de dijk zet bij de mobiliteitsproblemen rond het Zeeburgereiland en IJburg.

In het rapport wordt gesproken over het 'beperkte aantal fietsers' dat de nieuwe Sporenburgbrug zou trekken. De propvolle tram 26 zou nauwelijks minder vol zitten en de kosten van 140 miljoen euro zijn een veelvoud van de kosten van andere oplossingen, zoals bijvoorbeeld een bredere Amsterdamsebrug.

Rustig eiland
Bovendien zou een brug richting CS niet in overeenstemming zijn met het feit dat de meeste reizigers liever richting de oostelijke en de zuidelijke kant van de stad reizen en helemaal niets te zoeken hebben op CS.

Fietsers over de nieuwe brug zouden weliswaar sneller aan de overkant zijn, de impact op de leefbaarheid van Sporenburg, waar de brug aan land zou komen, zou groot zijn.

'Nu is Sporenburg nog een relatief rustig eiland zonder doorgaande infrastructuur. Daar komt met de komst van 10.000 fietsers een einde aan. Het heeft een negatieve invloed op de sociale cohesie op straat, en zal de verkeersveiligheid aantasten.'

Afgelopen week nog werd bekendgemaakt dat de gemeente budget 
reserveert voor de bouw van de fietsbrug. Daarnaast werd verder onderzoek aangekondigd.

Symbolische waarde
Dit is niet te rijmen met de conclusies van het onderzoek, stelt de klankbordgroep die betrokken is geweest bij het traject. In hun advies stellen zij dat nu duidelijk is dat voor de aanleg van de Sporenburgbrug elke noodzaak ontbreekt.

'Anders dan de gemeente aanvankelijk veronderstelde, blijkt de fietsbrug niet noodzakelijk voor de ontwikkeling van Sluisbuurt. Om die reden is verder onderzoek onnodig.' Reden om de bouw door te willen zetten is volgens de groep de symbolische waarde van de brug voor de ontwikkeling van Sluisbuurt.

Volgens de gemeente kan uit het onderzoek nog niet worden geconcludeerd welke van de varianten de beste is, aldus een woordvoerder. "Welk alternatief beter is, wordt in de Variantenstudie niet beantwoord, dat gaan we nu onderzoeken. We kijken naar een fietsbrug naar Sporenburg (een lage en een hoge variant), de opwaardering van de Amsterdamsebrug voor fietsers en een fietstunnel naar Sporenburg. Op basis van zulk onderzoek zal een besluit aan de gemeenteraad worden voorgelegd."

Lees ook: Plannen voor fietsbrug Zeeburg: bewoners vrezen duizenden fietsers