Amsterdam Bewaar

'Mijn dochter moest binnen twee uur 4 telefoonabonnementen afsluiten'

Gisterenmiddag werd de twintigjarige slachtoffer van afpersing in de Kalverstraat
Gisterenmiddag werd de twintigjarige slachtoffer van afpersing in de Kalverstraat © Floris Lok

'Het is idioot dat zoiets kan gebeuren,' zegt Monique Franken uit Vinkeveen. Haar dochter moest gistermiddag onder dreiging van een mes door twee mannen vier telefoonabonnementen afsluiten.

De 20-jarige vrouw wilde na haar werk schoenen gaan kopen in de Kalverstraat, iets wat ze twee jaar geleden nog niet durfde te doen. 'Mijn dochter is slechthorend waardoor ze introvert en een beetje angstig is, dus het was al heel wat dat ze dit alleen durfde te doen.'

Toen ze vanaf het Centraal Station naar de Kalverstraat liep, merkte ze op de Dam dat ze werd gevolgd door twee mannen. 'Toen pakten de mannen haar vast en bedreigden haar met een klapmes. Ze zeiden dat ze mee moest komen en dat ze iets voor hen moest doen.'

Abonnementen afsluiten
Dat iets was dure abonnementen afsluiten bij verschillende telefoonwinkels in het centrum. 'Het ging de mannen natuurlijk om de telefoons. Ze moest steeds een iPhone 6 zonder aanschafkosten kopen, met een heel duur abonnement dus.'

Een woordvoerder van de politie zegt dat dit soort praktijken regelmatig voorkomen: 'Begin deze maand hebben we daarover een bericht uitgebracht, maar het blijft lastig dit tegen te houden. De verantwoordelijkheid komt bij de telefoonwinkels te liggen. Zij moeten alert worden op situaties waarop mensen misschien onder dwang zijn.'

Twee uur lang werd het meisje van winkel naar winkel geloodst. 'Ze moet doodsangsten uit hebben gestaan. En ze was kennelijk te bang om alarm te slaan.'

Met de twintigjarige gaat het nog niet al te best, zegt haar moeder. 'Als ik vraag hoe het gaat, zegt ze prima. Maar ik ga slachtofferhulp nog inschakelen, ze is duidelijk erg van slag.' Ook moesten de abonnementen worden geblokkeerd.

Werkende bankrekening
Daar wil Monique nog wel even wat over kwijt: 'Toen ik een abonnement voor mijn dochters af wilde sluiten, moest er gecontroleerd worden of mijn inkomen wel stabiel was. En mijn dochter hoefde nu alleen maar haar identiteitsbewijs laten zien en 1 cent over te maken vanaf haar rekening.'

Het blijkt dat klanten in spe van de KPN inderdaad twee abonnementen op een dag af kunnen sluiten, vertelt een woordvoerder van het telecombedrijf. 'Je hebt een identiteitsbewijs nodig, een werkende bankrekening en een klant moet meerderjarig zijn.'

De woordvoerder spreekt zijn afschuw uit over wat er gebeurd is: 'Het is natuurlijk verschrikkelijk wat er gebeurd is en we hebben de abonnementen gelijk laten blokkeren.' Om dit soort gevallen te voorkomen, wordt personeel getraind in het herkennen van dit soort situaties, vertelt de woordvoerder. 'Personeel moet bijvoorbeeld altijd vragen of de klant zeker is van de aankoop.'