Amsterdam Bewaar

'Made in Amsterdam' scooter Etergo is Tesla op twee wielen

Vrijdagavond waren de eerste zeven scooters te bewonderen in Theater Amsterdam.
Vrijdagavond waren de eerste zeven scooters te bewonderen in Theater Amsterdam. © Etergo

Het is een Tesla op twee wielen en 'made in Amsterdam'. Etergo, dat in de kelder van het World Fashion Centre elektrische scooters ontwikkelt, onthulde vrijdag zijn Appscooter.

De komende twaalf maanden worden kopers uitgenodigd voor een proefrit op de scooters die ze soms al jaren geleden als pre-order hebben besteld. Volgend jaar denkt Etergo zo'n duizend scooters te leveren.

Vrijdagavond waren de eerste zeven scooters te bewonderen in Theater Amsterdam. Ook maakte het bedrijf zijn nieuwe naam bekend. Tot dusver ging de start-up door het leven als Bolt Mobility, maar in verschillende landen waren toch teveel aanverwante bedrijven actief met een vergelijkbare naam.

En daarom
De nieuwe naam, Etergo, is bedoeld als een vrije vertaling uit het Latijn die zoiets betekent als: En daarom. Daarmee verwijst de start-up naar zijn missie om met schone scooters een bijdrage te leveren aan de overgang op duurzame energie.

Etergo hoopt ook garen te spinnen bij de maatregelen die steden nemen tegen luchtvervuiling. De ban op ­oude brommers in de Amsterdamse milieuzone bijvoorbeeld, heeft al tot veel infor­matieaanvragen geleid.

Sommige van de kopers plaatsten al jaren geleden een pre-order

De Appscooter heet zo omdat die net als de elektrische auto's van Tesla op afstand een update kan krijgen.

Voor muziek en navigatie heeft de scooter een groot touchscreen dat met beide handen aan het stuur kan worden bediend. De scooter versnelt in 3,9 seconden naar 45 kilometer per uur en pronkt met 60 liter bergruimte. De Appscooter moet 3399 euro kosten.

Kinderziektes
De eerste tien scooters zijn ontwikkeld in de kelder van het World ­Fashion Centre, waar Etergo nu werkt met 47 mensen. Met de eerste leveranties hoopt Etergo de kinderziektes uit het productieproces te halen, ­zodat daarna een sneller tempo van leveren mogelijk wordt.

Een dealernetwerk is vooralsnog erg duur, daarom kiest Etergo om te beginnen hooguit tien regio's waar service en onderhoud worden verzorgd door rondreizende servicebusjes. Komend jaar worden de eerste scooters alleen geleverd in die delen van Europa waar het aantal bestellingen boven de honderd komt.