Amsterdam Bewaar

'Inzet bussen na treinchaos CS was te gevaarlijk'

De treinstoring leidde tot grote chaos op Amsterdam Centraal
De treinstoring leidde tot grote chaos op Amsterdam Centraal © ANP

Bij de grote treinstoring op 21 augustus zijn rondom de getroffen Amsterdamse stations door NS geen vervangende bussen ingezet omdat dat te gevaarlijk zou worden.

Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Verkeer aan de Tweede Kamer. Volgens haar zijn de busplatforms en wegen rond CS niet berekend op de honderden extra bussen die nodig zouden zijn geweest om alle gestrande reizigers af te voeren  

"Het inzetten van een ontoereikend aantal bussen had tot onveilige situaties kunnen leiden doordat de gestrande reizigers dan massaal naar de bussen zouden gaan."

Schrijnende gevallen
NS zette bij de storing vervolgens maar een beperkt aantal bussen in om de meest schrijnende gevallen, zoals mensen die anders hun vlucht op Schiphol zouden missen, te kunnen vervoeren. De Spoorwegen melden aan de andere reizigers dat die zelf voor vervangend vervoer moesten zorgen.

Van Veldhoven vindt dat 'gegeven de omstandigheden' begrijpelijk. "Door de storing in de verkeersleidingspost van Prorail werden namelijk tienduizenden reizigers getroffen rondom Amsterdam en Schiphol. Waar een trein zo'n 1000 reizigers kan vervoeren, zijn dat er in een bus doorgaans slechts 54."

"Dat had betekend dat NS zo'n 1200 bussen had moeten inzetten om alle gestrande reizigers van vervangend vervoer te voorzien. Bij deze omvangrijke storing was dat redelijkerwijs niet mogelijk. Ook de beschikbaarheid van buschauffeurs speelt een rol."

Vervangend vervoer
Volgens haar zijn de busplatforms en de wegen rondom de stations in Amsterdam bovendien op een dergelijke situatie toegerust. "Daarnaast zou de suggestie zijn gewekt dat NS in staat zou zijn om de reizigers per bus te kunnen vervoeren, terwijl dat onmogelijk het geval kon zijn. Door reizigers op te roepen om zelf voor vervangend vervoer te zorgen was de kans groter dat zij dezelfde avond thuis konden komen."

Die avond kon nog een aantal treinen wel rijden. Voor de reizigers die hun reis niet met de trein konden vervolgen is een taxi of een overnachting in een hotel geregeld.

Winkeldief
De storing en de reizigerschaos ontstonden nadat op station Schiphol een winkeldief op de vlucht voor de politie de treintunnel was ingelopen. daarop werd een deel van het treinverkeer rondom Schiphol stilgelegd.

Door een softwarefout bleef het verkeersleidingsysteem van Prorail toch perrons aan fictieve treinen toewijzen, 32.767 keer. Daardoor liepen de computers vast en was in de hele regio geen treinverkeer meer mogelijk.

Volgens Van Veldhoven heeft Prorail de software inmiddels zodanig aangepast dat het herhaaldelijk toewijzen van een perron bij de Schipholtunnel niet meer kan leiden tot het vastlopen van het systeem.