Amsterdam Bewaar

'Autoverkeer voorkomen kan eenvoudig zonder te verbouwen'

Een aantal buurten wordt een autoluw reservaat waar je minder makkelijk doorheen kunt rijden.
Een aantal buurten wordt een autoluw reservaat waar je minder makkelijk doorheen kunt rijden. © ANP

De doorgaande wegen worden nog drukker, schrijft Paroollezer Reinder Rustema in een lezersbrief. Zijn oplossing: bestemmingsverkeer op kenteken.

Wethouder Litjens (Verkeer, red.) probeert over zijn graf heen te regeren met de typische VVD-benadering van 'doorstroming'. Een aantal buurten wordt een autoluw reservaat waar je minder makkelijk doorheen kunt rijden, zo is het idee.

De binnenstad wordt zelfs een speciaal reservaat met een toegangsprijs. Verrassing, de doorgaande wegen worden nog drukker! Meer vervuiling, meer gevaar, meer drukte.

Doorstroming
Door het mantra 'doorstroming' (er is zelfs een ambtenaar voor) blijft Amsterdam aantrekkelijk voor de automobilist. We staan in een wereldranglijst van KfzTeile24 zelfs op 18 als fijne autostad.

Nederland zelf is volgens navigatie-app Waze wereldwijd al het beste land voor automobilisten, zonder dat iemand zich realiseert dat we dat danken aan al die fietsers die er de ruimte voor leveren. Uniek in de wereld.

Het is tijd dat fietsers daar ook voor beloond worden en dat de auto ontmoedigd wordt. Voorkom autoverkeer! Dankzij 'doorstroming' kan iedereen kris-kras door de stad rijden met de auto. Een minderheid van bewoners doet dat ook fanatiek, ten koste van de fietsers en voetgangers.

Bestemmingverkeer op kenteken voorkomt ook overlast door taxi's, touringcars en uitgaans­publiek 's avonds

Ook zijn meer dan de helft van ­alle toeristen in Amsterdam ­dagjesmensen uit Nederland. Even naar Amsterdam is goed te doen, het betaald parkeren is vergelijkbaar met de entree van alternatieve attracties.

Bestemmingverkeer op kenteken
Autoverkeer voorkomen kan eenvoudig met een maatregel die geen verbouwing van de stad vergt: bestemmingsverkeer op kenteken. Voordat je naar Amsterdam komt, moet een Amsterdammer of lokale ondernemer je kenteken doorgeven. Gratis en anoniem op een parkeerautomaat in de buurt waar je gaat parkeren of na inloggen met DigiD.

Ken je niemand, dan moet je een plekje in een parkeergarage reserveren. Die enge en onveilige parkeergrotten komen dan ook vol te staan en kunnen hun prijzen verhogen.

Bestemmingverkeer op kenteken voorkomt ook overlast door taxi's, touringcars en uitgaans­publiek 's avonds. Mogelijk zijn er minder parkeerplaatsen nodig.

Ook die irritante Amsterdammers die verkleefd zijn met hun auto moeten telkens een ontvangst regelen in de andere buurt. Een klein ongemak voor mantelzorgers en ouderen, maar de 'doorstroming' van zinloos verkeer zonder duidelijke bestemming neemt dan sterk af.

Reinder Rustema, Amsterdam