Amsterdam Bewaar

Ingrijpende aanpassingen aan Amsterdams wegennet en spoor

Minister Cora van Nieuwenhuizen: 'Het verkeer- en vervoerssysteem rond Amsterdam raakt aan zijn grenzen.'
Minister Cora van Nieuwenhuizen: 'Het verkeer- en vervoerssysteem rond Amsterdam raakt aan zijn grenzen.' © ANP

Amsterdam staat aan de vooravond van ingrijpende aanpassingen aan het wegennet en het spoor. Er moet werk worden gemaakt van onder meer een tweede ring rond de stad.

De plannen zijn de uitkomst van overleg tussen rijk en Metropoolregio Amsterdam. Voor aanpassingen op het knelpunt Rottepolderplein (A9/A200, bij Haarlem) komt 30 miljoen euro.

Ook komt er geld beschikbaar voor het toevoegen van station Sixhaven aan de Noord/Zuidlijn ten noorden van het IJ tegenover het Centraal Station. De gemeente spreekt van 'een belangrijke stap om Amsterdam en regio bereikbaarheid te houden'.

De bereikbaarheid van Amsterdam staat namelijk onder grote druk, zegt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur. "Het verkeer- en vervoerssysteem rond Amsterdam raakt aan zijn grenzen. De regio groeit tot 2040 met ongeveer 250.000 woningen. Zonder goede afspraken loopt het vast op spoor en weg."

Uitbreiding van wegen, sporen en metrolijnen
Het is noodzakelijk dat het rijk en de regio miljoenen investeren in verbeteringen. De nadruk komt te liggen op uitbreiding van wegen, sporen en metrolijnen, aldus de minister. De stad is volgens haar 'de draaischijf voor de bereikbaarheid op nationaal, regionaal en lokaal niveau én zij is het gebied waar grootschalige woningbouw en ruimtelijke economische ontwikkeling plaatsvinden'.

Een 'Amsterdamse superring' is de meest in het oog springende maatregel

Onderzoek naar de vorming van een 'Amsterdamse superring' is de meest in het oog springende maatregel. Er wordt al langer over gesproken om de A9 en de A5 beter in te zetten voor verkeer dat niet in de stad zelf moet zijn, maar juist om Amsterdam heen wil.

Begin 2019 worden de eerste concrete plannen verwacht. In het onderzoek wordt gekeken naar verbreding van de A9, zodat doorgaand verkeer beter kan worden gescheiden van verkeer dat de stad ingaat. De plannen doen denken aan Parijs, waar de oorspronkelijk ringweg, de Boulevard Périphérique, de functie van een binnenring heeft gekregen doordat doorgaand verkeer veel ruimer om de stad wordt geleid.

Internationale entree
De toegezegde investeringen vanuit het rijk bedragen 200 miljoen euro. De Metropoolregio Amsterdam heeft 160 miljoen euro beschikbaar gesteld.

Op korte termijn worden maatregelen genomen met het oog op duurzaamheid, zegt de gemeente. "We gaan op de Zuidas starten met een werkgeversaanpak: afspraken met werkgevers over het mobiliteitsgedrag van hun werknemers. Het doel is alternatieven bieden voor de (lease)auto, via een app."

Ook wil Amsterdam samen met de regio en het rijk oplossingen vinden voor het gebied tussen Schiphol en de Zuidas/Amsterdam. "Dit moet  de internationale entree van Nederland worden."

Plannen

- De regio trekt geld uit om te onderzoeken of metrohalte Sixhaven definitief kan worden toegevoegd aan de Noord/Zuidlijn.

- Om te voorkomen dat verkeer aan de westkant vastloopt als de wijk Havenstad wordt opgeleverd, wordt geïnvesteerd in onderzoek naar 'de toekomst van de ringen' rond Amsterdam.

- Knooppunt Rottepolderplein wordt voor 30 miljoen euro opnieuw ingericht waardoor rijrichtingen worden gescheiden. Verkeer hoeft dan niet meer te weven, waardoor files worden voorkomen.

- Omdat tram 26 naar IJburg en Sluisbuurt vaker moet rijden, wordt onderzoek gedaan naar een 'ongelijkvloerse kruising' op het Zeeburger­eiland, waardoor auto's en trams elkaar niet meer in de weg zitten.

- Er wordt 18 miljoen euro beschikbaar gesteld om automobilisten ertoe te bewegen de spits te mijden.