Amsterdam Bewaar

Van VVD tot SP: De auto is hier straks niet meer de baas

Milieuzone in Amsterdam
Milieuzone in Amsterdam © ANP

Wie binnen de Ring woont en een auto heeft, moet zich voorbereiden op barre tijden. Amsterdamse automobilisten worden volgend jaar geraakt in de portemonnee, én in hun vrijheid.

Dat blijkt uit een rondgang langs de vijf grootste partijen. Die zijn, met uitzondering van de VVD, van plan na de raadsverkiezingen van 2018 opnieuw een forse verhoging van de parkeer­tarieven door te voeren.

Anders dan voorheen zijn de liberalen wel bereid om veel meer parkeerplaatsen van straat weg te halen, mits ondergronds gecompenseerd.

Linkse partijen, D66 incluis, willen nog verder gaan met het verkleinen van de autobereikbaarheid van de binnenstad, door alleen nog bestemmingsverkeer toe te laten of bepaalde buurten helemaal af te sluiten voor autoverkeer.

Auto is de baas
Dinsdag publiceerde Milieudefensie een rapport over de plaats van de auto in de stad. Hierin valt te lezen dat 48 procent van de openbare ruimte in Amsterdam is ingericht voor automobilisten, fietsers moeten het doen met 11 procent.

De auto is de baas, concludeert de organisatie dan ook. Veel partijen willen dat dit verandert.

Van oppositiepartij GroenLinks is dat geen verrassing. De partij scoorde lokaal goed bij de laatste Tweede Kamerverkiezingen, en als GroenLinks in 2018 weer mag meebesturen in de stad, belooft raadslid Zeeger Ernsting dat er zeker 10.000 parkeerplaatsen in de binnenstad worden geschrapt.

Maar de grootste verandering in het denken over de auto zit bij de VVD. Raadslid Rik Torn bezit zelf geen auto, en heeft er meer dan al zijn voorgangers begrip voor dat de geparkeerde auto in het straatbeeld iets minder ruimte krijgt, zolang er maar ondergrondse garages worden bijgebouwd.

Liberalen
"Veel mensen hebben een auto nodig, maar ik zie de tendens ook wel dat jonge mensen vaak geen auto meer bezitten," zegt Torn, de omslag in het denken van de liberalen samenvattend.

Hij steunt het huidige beleid om door middel van een 'knip' doorgaand verkeer te weren. Door straten op kruisingen als De Munt in zijn geheel of in één richting af te sluiten, is die route niet meer te gebruiken om elders in de stad te komen, maar kan verkeer met een specifieke bestemming het gebied nog wel bereiken.

Ik zie de tendens ook wel dat jonge mensen vaak geen auto meer bezitten

De PvdA sluit zich wat betreft parkeren aan bij de denkrichting van GroenLinks en wil nu ook delen van de binnenstad afsluiten voor doorgaand verkeer, zodat alleen inwoners er nog kunnen komen.

Ook D66, nu de grootste partij in de gemeenteraad, wil veel verder gaan.

Raadslid Jan-Bert Vroege pleit voor het afsluiten van delen van de noordelijke Pijp en Jordaan voor alle autoverkeer, waarbij inwoners hun auto aan de rand van het gebied moeten parkeren, in ondergrondse garages.

Ook gaan de straat- en vergunningstarieven wat hem betreft weer omhoog. De SP kijkt vooral naar het weren van bedrijfsauto's in het centrum. De partij wil minder taxi's, en minder busjes van pakketbezorgers, afdwingen via regelgeving. Bezoekers moeten hun wagen parkeren op P+R-­terreinen aan de stadsranden.

Lees terug: De auto is de baas in Amsterdam

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.