Recensie
De opvallende nieuwe reclameactie van Jumbo voor een vestiging op de Stadhouderskade
De opvallende nieuwe reclameactie van Jumbo voor een vestiging op de Stadhouderskade © Charlotte Odijk

We moeten al blij zijn als ergens géén Nutellawinkel komt

recensieWe passeren ze dagelijks: steigerdoeken, pepermolens en abri's die om onze aandacht schreeuwen. Deze zomer zes reclamethema's onder de loep. Vandaag: de veranderende stad.

Dat Amsterdam momenteel in een duizelingwekkende stroomversnelling zit, is iets waar je niet omheen kunt - al zou je het willen.

Wie één stap buiten de deur zet, wordt genadeloos om de oren geslagen met de veranderende tijd: toeristenzwermen die maar nauwelijks teruggedrongen kunnen worden, vertrouwde buurtcafés die het onderspit delven tegen steriele eettentjes vol goede biologische bedoelingen, astronomische huizenprijzen, vijandige overnames door hotels, en de kakkerlak onder de ondernemingen: de Nutellawinkel.

Het is een even frustrerende als interessante tijdsperiode.