Stadsgids Bewaar

Studenten mode presenteren hun werk op de NDSM-werf

Studenten mode presenteren hun werk op de NDSM-werf
© ANP

Nieuw Dakota op de NDSM-werf staat dit weekend in het teken van mode. Elf studenten van de masteropleiding Fashion Matters, een experimentele samenwerking van het Sandberg Instituut en jeansproducent G-Star, presenteren er hun ontwerpen.

Ook de mode moet zich een nieuwe positie verwerven in de maatschappij waarin steeds meer belang wordt gehecht aan duurzaamheid. Jurgen Bey, directeur van het Sandberg Instituut, vindt de snelheid van de mode-industrie intrigerend: "Mode verandert elk seizoen. Als de wereld roze moet zijn, kan dat in een split second worden gedaan."

Liesbeth in 't Hout zag, toen ze verbonden was aan het Sandberg Instituut, studenten worstelen die 'iets met mode wilden'. "Er waren veel studenten die wilden experimenteren en eigenlijk was daar nooit een passende plek voor."

Er waren veel studenten die wilden experimenteren en eigenlijk was daar nooit een passende plek voor

Liesbeth in 't Hout

En dus besloten Bey en In 't Hout voor de zoekende studenten én de industrie de tweejarige master Fashion Matters op te zetten.

De twaalf kandidaten met de beste projectvoorstellen werden geselecteerd. Zij volgden een jaar vakken van gastdocenten, elke maand met een ander thema.

In 't Hout: "Het ging onder andere over geld, technologie, management en duurzaamheid, maar dat laatste aspect kwam ook bij alle andere thema's aan bod." 

In het tweede jaar kregen de studenten tijd om hun eigen ideeën uit te werken, met praktische hulp van de Meesteropleiding Coupeur. De resultaten zijn dit weekend te zien.

Identiteitsverandering

Duurzaamheid is een belangrijk thema binnen de master. De mode-industrie is zeer vervuilend en dat moet anders, vinden Bey en In 't Hout. Bey: "Wat is duurzaamheid? Je kunt bijvoorbeeld kijken naar het materiaal of de manier van produceren, maar je kunt het ook zoeken in een identiteitsverandering bij de consument - kleding is een belangrijk onderdeel van die identiteit."

In samenwerking met G-Star verkregen de studenten de informatie die ze nodig hadden voor hun onderzoek. In ruil daarvoor kreeg G-Star de kans het proces van dichtbij mee te maken en zich door de masterstudenten te laten inspireren.

Het is belangrijk voor G-Star om nieuwe meningen toe te laten

"Het is voor een groot bedrijf als G-Star heel kwetsbaar om zich zo bloot te geven," zegt Thecla Schaeffer, marketingdirecteur van het kledingmerk: "Maar het is belangrijk om nieuwe meningen toe te laten, die kunnen je weer op scherp zetten."

In 't Hout: "Samenwerking met de buitenwereld is belangrijk, maar dat aspect wordt binnen modeopleidingen vaak vergeten."

Nieuwe manier van werken

Of er studenten bij het bedrijf blijven hangen, weten ze niet: het was in elk geval niet het doel van de samenwerking. Waar ze dan wel terechtkomen? Bey: "We hopen dat deze nieuwe manier van werken ergens kan worden opgepakt, of misschien starten de studenten zelf een corporatie. De master is een startpunt: de vraag is waar het gaat landen."

Fashion Matters. Van 16 t/m 18 juni in Nieuw Dakota.