Stadsgids Bewaar

Dertig seconden kijken naar die leegmaakplek

Susan Smit krijgt het eerste exemplaar van Het Kunsttarot ¿ de kaarten van Gisèle. Met columnist Onno Aerden (l) en Frans Damman van Castrum Peregrini
Susan Smit krijgt het eerste exemplaar van Het Kunsttarot ¿ de kaarten van Gisèle. Met columnist Onno Aerden (l) en Frans Damman van Castrum Peregrini © Schuim

Schuimverslaggever Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: de lancering van Het Kunsttarot - de kaarten van Gisèle.

Heksen hebben op mij een grote aantrekkingskracht, het zal wel weer iets freudi­aans zijn.

Tien jaar geleden heb ik eens een tarotkaart laten trekken, door een bloemenmeisje van een jaar of zestig naast me op een Grieks terras. Het werd Baba Yaga, een wilde godin met een huis op kippenpootjes waar ze graag omheen danste, 's nachts dan.

Het advies van de tarotkaart was: bevrijd de wild woman in jezelf. Dat deed mijn midlifecrisis destijds geen goed, weet ik nog wel.

Vandaag ben ik bij een 'massa­tarotlegging op maat' bij Castrum Peregrini, een cultureel podium in het voormalige atelier van kunstenares en mecenas Gisèle d'Ailly van Waterschoot (1912-2013). Zes trappen hoog.

Medeorganisator Dorien de Wit heet Susan Smit welkom. Smit krijgt het eerste exemplaar van Het Kunsttarot. Want: "Susan is ingewijd heks, maar ze houdt zich niet bezig met duistere rituelen en kookpotten, maar met intuïtieve ontwikkelingen."

Smit: "Dat denk jij."

Dan volgt een kort college over het brein, gegeven door Sietske ­Sikkes van het Alzheimercentrum.

Waarom precies wordt me niet duidelijk, maar Sikkes vertelt over prettige herinneringen die sneller worden opgeslagen in het lange­termijngeheugen. "Als je dit een leuke bijeenkomst vindt, kun je hem je nog herinneren als je honderd bent."

Nou Sietske, ik ben soms al kwijt op welk feestje ik eergisteren was, dus ik zou er niet teveel op rekenen. Ja, of Susan Smit moet me zo ­dadelijk ter plekke in een kookpot stoppen, naakt.

Daarna volgt nog een lezing over het placebo-effect, en de helende werking van rituelen, dus voordat we met de massatarotlegging ­beginnen, moeten we toch echt eerst onze gedachten leegmaken.

Wat lancering Het Kunsttarot – de kaarten van Gisèle
Waar Castrum Peregrini, Herengracht
Wie Susan Smit, Dorien de Wit, Richtje Reinsma, Pavèl van Houten, Marieke ­Coppens, Frans Damman
Wanneer zaterdag 1 april, van 16.00 tot 18.00 uur

Drank en spijs **
Sfeer **
Hans zoekt nog een leegmaakplekje

Medeorganisator Richtje Reinsma: "Kijk naar die leegmaakplek." Ze wijst naar een stukje wit plafond. Daar moeten we allemaal dertig seconden naar kijken - en loslaten. "Zijn jullie leeg genoeg?"

We mogen vragen voor de tarotlegging opperen. "Word ik net zo oud als mijn oma," roept iemand. Of: "Wanneer komt er meer liefde in de wereld?" "Wat kan de kunst van Gisèle ons brengen?"

Ik wil net naar de uitslag van Ajax-Feyenoord vragen, maar mijn buurvrouw is me voor: "Staan we voor een omslagpunt?"

Dat wordt dé vraag voor de tarotkaarten. Daarom moeten we die vraag tegelijk stellen, hardop, met zijn allen. Reinsma: "Anders snapt de tarot het niet."

Ik heb het idee dat zij dit niet ­helemaal serieus neemt.

Om me heen beginnen zo'n vijftig volwassen 'Staan we voor een omslagpunt?' te roepen, meermaals, steeds intenser, op een zaterdagnamiddag op de bovenste etage van een grachtenpand.

En geen heks gezien.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl