Stadsgids Bewaar

'Ik wil niet dat Personal Body Plan macho overkomt'

Tom Barten (tweede van links) en een deel van zijn team.
Tom Barten (tweede van links) en een deel van zijn team. © Linda Stulic

Deze week begint de rubriek 'Mijn nieuwe lijf', met wekelijks een Amsterdammer die met behulp van Personal Body Plan is afgevallen of gespierder is geworden. Tom Barten (27) is de bedenker.

Win!

Personal Body Plan kost 79 euro per maand. We mogen drie keer een plan voor zes maanden weggeven. Winnen? Vertel op de Facebookpagina van Het Parool onder het bericht over Personal Body Plan waarom jij deze prijs goed kunt gebruiken.

Het is september 2006 als Tom Barten na een feestvakantie in Kreta thuiskomt met een rotgevoel. Hij eet ongezond, drinkt elk weekeinde te veel alcohol, gaat niet naar school en staat 's ochtends op zonder levensdoel. Tijd voor verandering.

Barten begint met dagelijkse tripjes naar de sportschool, maar al gauw merkt hij dat er meer nodig is dan alleen het gesleur met gewichten. Hij verdiept zich in de materie, volgt een opleiding sport, management en ondernemen en begint Personal Body Plan. Dat is een digitale plek waar je terecht kunt om begeleid te worden in de vier belangrijkste aspecten om strakker in je vel te zitten: gedrag, voeding, training en herstel.

Eerst ging het contact met de deelnemers per mail en telefonisch, maar in de zomer van 2012 kwam er een gestructureerde applicatie waarin je persoonlijk wordt begeleid. Inmiddels werken er 21 mensen op kantoor bij Personal Body Plan in de Baroniestraat, De Mirandabuurt, onder wie coaches, voedingsspecialisten en bewegingswetenschappers, die dagelijks berichten uitwisselen met enkele duizenden deelnemers.

Van de medewerkers is de één nog gespierder dan de andere en het zijn voornamelijk twintigers. Hier geen vette hap als lunch. 'Practice what you preach', noemt Barten dat. De komende maanden verschijnt hij wekelijks in de rubriek 'Mijn nieuwe lijf'.

Ondanks zijn imposante verschijning wil Barten niet met ontbloot bovenlijf op de foto, vooral om geen verkeerde boodschap af te geven. 'Natuurlijk willen we het resultaat van Personal Body Plan laten zien. Maar ik denk dat het goed is om dat aan de coaches over te laten. Ik wil niet dat het macho overkomt. Uiteindelijk gaat het veel meer om fijn in je vel zitten en zonder zorgen in bikini over het strand kunnen lopen.'

Hoe persoonlijk is Personal Body Plan als je de deelnemers nooit fysiek ontmoet?
'Het hele programma is persoonlijk afgestemd. Het begint met de online intake, waarin we allerlei dingen vragen van mensen die zich aanmelden: eetpatroon, historie met diëten, medische historie, gewicht, enzovoorts. Op basis van die gegevens stellen onze specialisten op de vier kernelementen een plan van aanpak samen. Daarna krijg je een coach die als aanspreekpunt fungeert en die al je vragen kan beantwoorden. Dat is een nieuwe manier van begeleiden. Bovendien is er veel misinformatie op de markt, die wij meteen kunnen doorprikken.'

Kun je daar voorbeelden van geven?
'Er is een aantal mythes. Bijvoorbeeld dat je elke twee uur moet eten om je stofwisseling hoog te houden of dat na acht uur 's avonds eten je dik maakt en dat ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. We willen niet alleen dat mensen zomaar een plan uitvoeren, ze moeten ook leren waarom ze het uitvoeren.'

'Elke dag krijgen deelnemers een gedragsles, waarin we uitleggen waarom we bepaalde adviezen geven, onderbouwd door wetenschap. Zo worden deelnemers steeds bewuster. Het is niet meer gek om naar de gym te gaan. Waar het vroeger oubollig was om bij de Ekoplaza inkopen te doen, is het nu hip om naar Marqt te gaan. Het gaat om het aanbrengen van structuur. Daarom geldt Personal Body Plan ook alleen voor een minimale periode van zes maanden. We geloven niet in een 'quick fix'.'

Is het niet makkelijk om te stoppen met het plan als je als gebruiker de voedingspatronen en trainingsschema's onder de knie hebt?
'Met Personal Body Plan wordt je plan constant aangepast aan niveau en progressie. Na zes maanden kun je verder gaan mét of zonder coach. Als je kiest om zonder coach door te gaan, kun je communiceren met andere deelnemers om sociaal te worden ondersteund en betaal je een gereduceerd tarief.'

Waar zit het verschil met een personal trainer?
'Het is fijn als er een personal trainer naast je staat in de gym, maar die komt niet voor je koken. Er blijven veel dingen die je zelf moet doen. En het resultaat zit vooral in de uren om de training heen. Als je apart een voedingsdeskundige, een personal trainer en een bewegingswetenschapper wilt inschakelen, ben je duurder uit.'

Hoe moeilijk is afvallen eigenlijk?
'Het gaat vooral om logisch nadenken. Superfoods zijn bijvoorbeeld geen wondermiddelen. Het kan prima als toevoeging als je daar het geld voor hebt, maar je kunt ook gewoon groente en fruit eten. Het draait om de voedingsstoffen die je opneemt. Mensen hebben producten een naam gegeven, maar ons lichaam denkt niet van 'hé ik eet nu een Liga'. Het lichaam herkent koolhydraten, eiwitten, vetten, mineralen, vitaminen en spoorelementen. Het is in de basis simpel: je moet meer energie verbruiken dan er binnenkomt om af te slanken.'

Wat willen jullie nog verbeteren aan het programma?
'We gaan aanvullende services aanbieden, waarmee we de obstakels willen weghalen die deelnemers in de weg staan op weg naar hun doelen. Ik heb bijvoorbeeld een enorme hekel aan koken, daarom moet er een bezorgservice komen die de maaltijden rondbrengt die in het voedingspatroon passen. En we willen ook een gym in Amsterdam openen, zodat we nog meer persoonlijk contact krijgen met onze gebruikers.'

Tot slot, wat verwacht je van de rubriek 'Mijn nieuwe lijf'?
'Het is mooi om dit te mogen doen. Ik vind het leuk om te schrijven en het geeft ons een podium om mensen wijzer te maken op het gebied van gedrag, voeding, training en herstel. Ik hoop mensen te kunnen inspireren en motiveren, als het even kan op een prikkelende manier.'

De vier pijlers van Personal Body Plan

Gedrag
Alles begint en eindigt bij je eigen gedrag. Personal Body Plan zegt niet wát je moet doen, maar leert je stap voor stap waarom je iets doet en hoe je dit op de meest effectieve en efficiënte manier kunt doen.

Voeding
Je bent wat je eet en opneemt. Voeding bepaalt voor een groot gedeelte het gewenste resultaat. Je kunt trainen wat je wilt, maar daarmee maak je niet het verschil. Het resultaat zit hem ook in de uren om de training heen, waarin voeding een cruciale rol speelt.

Training
Beweging is belangrijk binnen een gezonde levensstijl. Personal Body Plan vertelt aan de hand van je persoonlijke trainingsprogramma met bijbehorende instructievideo’s en voice-over exact wat te doen in het fitnesscentrum.

Herstel
Ontspanning is net zo belangrijk als inspanning. Verandering is er pas nadat het lichaam een werkzame prikkel heeft gekregen en vervolgens de tijd krijgt om te herstellen. Dit betekent zowel actieve als passieve rust.