*

parool.nl
Amsterdam,  
Parool.nl mobiel Word vriend van Het Parool op Facebook

Amsterdams lijflied: de finale

05-10-11   11:00 uur

Het is zover: de finale van Amsterdams lijflied. Tien ronden brachten twintig favorieten naar voren. En nu gaan we dus hét Amsterdams lijflied kiezen. Het woord is aan u: nu kunt u stemmen (Paul Arnoldussen)

We kunnen al een paar conclusies trekken. We houden, nog steeds, een heleboel van de 37 jaar geleden overleden Wim Sonneveld. Hij zong maar liefst drie van de twintig liedjes.

We houden over de hele linie erg van vroeger. Van de twintig zijn er twee van voor 1945 en zes uit de jaren vijftig. En er is er maar één uit deze eeuw.

De lobby's - over het algemeen voor de meer recente liedjes - waren maar zelden succesvol. Lobby's zijn makkelijk te herkennen: stemmers van de eerste uren stemmen niet anders dat de laatste stemmers, en als er dan plotseling een golf sympathisanten van een bepaald nummer opdoemt, weten we genoeg. En vinden we bevestiging op fansites. Voor de duidelijkheid: er is niets tegen lobby's. Diepe liefde mag worden beloond.

We vragen u drie stemmen uit te brengen. Uiteraard kan maar één lied winnen, maar we willen wel graag een beetje breed gedragen lied voor de titel. De stembus sluit maandagochtend om 10.00 uur. Volgende week woensdag maken we de winnaar bekend. Volgende maand, 14 november, vieren we feest rond het nummer in Carré. En dan ook is boek plus cd rond Amsterdams Lijflied beschikbaar.

Mocht u een nummer gemist hebben in de honderd, het spijt ons. We moesten wát en we deden dat naar eer en geweten.

1 Mooi Amsterdam

Tekst Wim van Dam, muziek Ad van der Gein (1968)
Finalist uit de afdeling Odes, waarover zeer verschillend gedacht werd en waarin dus diverse nummers vrijwel gelijk eindigden. Het lied ging, net als Oh Amsterdam wat ben je mooi, met een magere veertien procent van de stemmen door. Verbazend, Mooi Amsterdam is een nauwelijks gedraaid lied. Sterke melodie, de tekst is niet van een grote originaliteit. Wat gein en een traan en een hoop sentiment./ Een hoempaorkest en een oud pierement. Het zal zijn gegaan om de vertolkers, Wim Sonneveld en Willy Alberti.


2 Oh Amsterdam wat ben je mooi
Tekst Nico van Duin, muziek Coen van Orsouw, (1977)
Natuurlijk mocht Manke Nelis niet ontbreken. Maar dat hij Mijn stad (Danny de Munk) en Big City (Tol Hansse) eruit knikkerde kwam toch wat onverwachts. Had misschien ook te maken met zijn begeleider, Johnny Meyer. Hij was volgens menigeen de beste jazzaccordeonist ter wereld.


3 Geef mij maar Amsterdam
Tekst Pi Vèriss, muziek Pi Vèriss en Harry de Groot, (1955)
Gedoodverfd winnaar, maar er is reden tot twijfel. Won de tweede ronde (De Jordaan) met 25 procent van de stemmen, in sommige ronden waren de overwinningen overtuigender. In tien minuten opgepend door Piet Visser - zo heette Pi in het echt - en nu hebben we er al meer dan een halve eeuw plezier van. De Amerikanen liet het koud, een versie speciaal voor hen opgenomen door Johnny Jordaan (1957) verdween in het zwarte gat. Kwam Amsterdam ook niet in voor: It's grand to be in love. De Duitse versie, zelfde jaar, gaat wel over de stad, Kommt mit nach Amsterdam. Fraaie zin: Wo Rembrandt wacht bei Nacht. Toch ook: paarlen voor de zwijnen.


4 Aan de voet van die Oude Wester
Tekst en muziek: Jaap Sjouwerman (1949 of 1950)
Eerste versie van Frans van Schaik. Sjouwerman is vrijwel vergeten, maar in beperkte kring legendarisch. Als liedjesschrijver maar ook als portier, uitsmijter, worstelaar (zevende bij de Olympische Spelen in Antwerpen, 1920) en als vader van Rita Corita.


5 Zondagmiddag Buitenveldert
Tekst Michel van der Plas en (een klein beetje inbreng?) Frans Halsema, muziek Harry Bannink (1970).

Een gedicht eigenlijk wel. Won de ronde over specifieke plekken met maar liefst dertig procent. Er is hoop voor de poëzieliefhebber en voor Buitenveldert.

't Is zondagmiddag, eindeloos/ in blokkendoos na blokkendoos/ zeggen ze: Er komt regen.


6 Ik verveel me zo (in Amsterdam-Noord)
Tekst Harry Slinger, muziek Bob Dylan (1979)
Engagement, cover van It's a hard rain gonna fall. Slinger was destijds jongerenwerker in Noord en schreef vanuit zijn ervaringen daar zijn eerste tekst voor zijn band Drukwerk. Weinig kroegen, geen bioscopen/ Alleen een telefooncel, die zullen wij slopen.


7 Amsterdam
Tekst en muziek: Jacques Brel (1964)
In de vierde ronde kwamen de buitenlanders die het over ons hebben ter sprake en Brel won met een straatlengte: 38 procent. Dat wil zeggen dat bijna vier van de tien stemmers dit nummer aanvinkten. Interessante gedachte: een Franstalig chanson als Amsterdams lijflied.


8 Tulpen aus Amsterdam
Tekst Klaus Günter Neumann en Ernst Baader, muziek Ralf Arnie (1956)
Laten we het maar toegeven, het nummer is natuurlijk niet te harden. Daar kan zelfs Herman Emmink die de Nederlandse versie zong niets aan veranderen. Maar ja, de stad, en vooral het land, heeft er veel aan te danken, al was het maar als stimulans van de bloemen- en kaasexport. We konden er niet omheen. Dat vonden de lezers/stemmers kennelijk ook.


9 Amsterdam huilt
Tekst en muziek: Kees Manders (1964)
Gezongen door Rika Jansen (Zwarte Riek), destijds de partner van Manders. Boekte een monsterzege in de ronde met liedjes met een Joodse achtergrond; 42 procent. Staat ook op het repertoire van klezmergroep Mazzeltov. Zangeres Rolinha Kross in Het Parool: ''Overal waar we dat nummer doen, krijgen we reacties. Omdat het nu eens geen Joods liedje van ver weg is, uit Oost-Europa, maar van hier. Mannen en vrouwen van zeventig, vijfenzeventig die dan geëmotioneerd vertellen dat hun Joodse vriendje of vriendinnetje bij hen uit de klas werd gehaald.''


10 Sally's roomijslied
Tekst en muziek: Louis Davids/ Margie Morris (1934)
Ook wel eens Goocheme Sally genoemd, bekend geworden door Sylvain Poons, die het zong in de film Bleeke Bet. Het lied was geschikt om te actualiseren, en dat gebeurde voor de laatste maal door tekstschrijver George Groot: hij gaf het paarse kabinet ervan langs (1995). Tijd voor een nieuwe versie?


11 D'r is een Amsterdammer dood gegaan
Tekst en muziek: Wim Kersten (1975)
Ruime winnaar in de sectie Narigheid (39 procent). Johnny Kraaykamp was net gestorven, een stem op dit lied mocht dus ook gelden als eerbetoon. Het vraagt enige aandacht bij het luisteren, maar er is helemaal geen Amsterdammer dood gegaan. Er zijn maar liefst drie Amsterdammers gestorven. Eentje die in het café zat te kaarten, een tweede was aan het werk als orgelman en nummer drie liet zijn hondje uit op de Wallen. 't Wordt stil in Amsterdam.


12 Die ouwe sopraan uit de Jordaan
Tekst Emil Lopez, muziek André de Raaff en Jacques Schutte (1957)
Johnny en Rijks vroege parodie op het Jordaanlied. Johnny Jordaan zette het ook op de plaat, dat was dapper, want hier persifleerde hij zichzelf dus. Werd geen succes, niet de humor waar zijn fans van hielden.


13 Aan de Amsterdamse grachten
Tekst en muziek: Pieter Goemans (1956)
Bekend geworden door Wim Sonneveld. Ook een behoorlijke kanshebber voor de titel Amsterdams lijflied, hoewel hij de ronde Aan het water niet echt met overmacht won (28 procent). Voor het eerste gezongen door Henk Visscher. Wij zijn nog naarstig naar hem op zoek. Wie brengt ons in contact met hem of zijn nabestaanden?


14 't IJ
Tekst en muziek: Chris Bernhart (2008)
Gevalletje lobby; de band Van Puffelen heeft ijverige fans. Mooie actuele waarneming: Moeders op bakfietsen,/ kinderen voorop,/ en ze schelden op Jappen/ die de regels niet snappen./ Ze rijden door rood/ en bellen zich rot./ Met bezwete haren/ de koters gedropt.


15 Hé Amsterdam
Tekst: Nico van Apeldoorn, muziek: Casper Peterson (1983)
Het lied tegen de weemoed won met een bescheiden 19 procent de achtste ronde, over weemoed en verlangen. De stemming was in die jaren nogal zuur, vroeger was alles beter. Van Apeldoorn en Peterson, verbonden aan een undergroundbandje, wilden daar iets tegenover stellen. Drukwerk maakte er in iets gepolijste vorm een hit van.


16 Als op het Leidseplein de lichtjes weer eens branden gaan
Tekst: Jacques van Tol, muziek Cor Steyn (1943)
Licht en hoop in een geteisterde en verduisterde stad. Het lied, oorspronkelijk gezongen door Willy Walden, komt uit een Snip & Snap-revue: Zo arm in arm,/ jij en ik,/ lachende naar alle kant./ Als kinderen zo blij / omdat het licht weer brandt.


17 Daar is de orgelman
Tekst en muziek: Hubert Janssen (1954).
Voorloper van de Jordaanrage, verrassend winnaar (18 procent) van de negende ronde waarin we liedjes presenteerden die strikt genomen niet over Amsterdam gaan maar door en door bij de stad horen. Creatie van Wim Sonneveld.

Middelbare dame, een kleinigheidje voor de orgelman alstublieft. Kan het eraf, middelbare dame, of kom' u in moeilijkheden thuis? Een stuiver, hoe bestaat het...'

18 Deze stad
Tekst Huub van der Lubbe, muziek Nico Arzbach en Pim Kops (1989)
Evergreen van De Dijk. Deze stad is een veel te mooie vrouw zingt Huub van der Lubbe. Aanvankelijk stond er Deze stad is een veel te slechte vrouw. Dat was bij nader inzien toch niet helemaal waar.
Gelijk had hij.


19 't Is stil in Amsterdam
Tekst en muziek Ramses Shaffy (1966)
Won (26 procent) de laatste ronde, een verzameling van liedjes die we niet over wilden slaan. Gevaarlijke outsider voor de titel, want fanatieke aanhangers. Zijn nu in actie om een metrostation naar hun idool te noemen. Geen meezinger, maar wat geeft dat nou?


20 Oude Wolf
Tekst en muziek: Rini Dobbelaar (1998)
Lied van de band Trio Bier die wel eens uit twaalf mensen bestaat. 'Oude Wolf is gemaakt voor Amsterdam, is Amsterdam met hart en ziel!' schrijven de bandleden zelf op hun fansite Hyves. Dat was niet tegen dovemansoren gezegd. De groep verzamelde in de laatste ronde twintig stemmen meer dan Oh Waterlooplein van Johnny en Rijk en wandelde dus als tweede de finale binnen. Amsterdam, o oude wolf,/ ik loof jou niet om je grachten./ Maar om de vrijheid die mij bevrijdt/ van 't kwaad in mijn gedachten.

Het gala van het Amsterdams Lied is uitverkocht.



Alles over

GESPONSORDE LINKS

PAROOL NIEUWSBRIEF

Elke middag gratis de hoogtepunten uit het nieuws in uw mailbox?

U kunt zich voor deze service van Het Parool opgeven via parool.nl/lunchnieuws.