Amsterdam Bewaar

Gemeente nauwelijks voorbereid op snelle ontwikkeling zelfrijdende auto's

Een zelfrijdende auto
Een zelfrijdende auto © ANP Handouts

Meer parkeerplaatsen, maar minder auto's, helemaal geen bussen en een stop op een aantal infrastructurele megaprojecten. Dat kan het beeld zijn als de auto straks zichzelf stuurt. Amsterdam houdt echter nauwelijks rekening met de gevolgen van de snelle ontwikkeling van zelfrijdende en zelfparkerende auto's.

Je kunt straks veel meer auto's kwijt in parkeergarages, want ze kunnen beter inparkeren dan de meeste mensen

Volgens veel deskundigen zal het gebruik van zelfrijdende auto's binnen vijftien jaar leiden tot een ander gebruik van de openbare ruimte. Volgens hen zal hierdoor het delen van auto's een vlucht nemen. Het is daardoor de vraag of bijvoorbeeld het doortrekken van de metro tot een ringlijn nog zin heeft. René Seyger van adviesbureau Roland Berger: 'Je drukt miljarden euro's de grond in. Prima, voor nu misschien, maar heb je daar over dertig jaar eigenlijk nog wel behoefte aan? Ben je niet bezig met het bouwen van de dinosaurussen van de volgende eeuw met dat soort grootschalige projecten?'

Hij ziet ook bussen uit het stadsbeeld verdwijnen. 'Die zijn niet meer nodig, mensen delen autootjes. Voor het fijnmazige netwerk is dat veel handiger dan zo'n grote bus. Zie die autootjes als belbus nieuwe stijl.'

Zelfparkerende auto's stellen bovendien andere eisen aan parkeergarages, zegt Martin Blankendaal van Spark, dat adviseert bij de bouw van garages. 'Je kan er veel meer auto's in kwijt, want ze kunnen beter inparkeren dan de meeste mensen en je hoeft geen rekening te houden met de berijders, die zijn namelijk aan het begin van de garage al uitgestapt. Maar de meeste parkeergarages zijn niet toekomstbestendig.'

Niet goed voorbereid
Ook GroenLinks in Amsterdam vreest dat verkeersbeleid en enorme investeringen in infrastructurele projecten achterhaald zullen zijn, voordat ze daadwerkelijk zijn uitgevoerd. De stad is niet goed voorbereid op de toekomst, zeggen GroenLinks-gemeenteraadsleden Zeeger Ernsting en Jasper Groen. Ze vragen wethouder Pieter Litjens (Verkeer) het bestaande mobiliteitsbeleid aan te vullen met een onderzoek naar de kansen die dit de stad zou kunnen bieden.

Volgens de raadsleden is 'autonoom autovervoer' volledig afwezig in de langetermijnplannen van de gemeente. Zij noemen dit een potentieel ernstige omissie. Ernsting: 'Zelfrijdend verkeer zal, in combinatie met een toename van het gebruik van deelauto's, leiden tot minder voertuigen die efficiënter gebruik maken van de openbare ruimte.'

Auto rijdt zelf terug
De zelfsturende auto maakt een enorme ontwikkeling door. Google Car maakte bekend dat twintig auto's van het bedrijf de afgelopen zes jaar 2,7 miljoen kilometers aflegden op Amerikaanse wegen, waarvan 1,6 miljoen volledig op de automatische piloot. De zelfrijdende auto kan ertoe leiden dat mensen hun tweede auto de deur uitdoen: als de auto 's morgens het ene lid van het huishouden naar het werk heeft gebracht, kan de auto daarna terug naar huis om met het andere boodschappen te gaan doen.

Uit Amerikaans onderzoek bleek recent dat met zelfrijdende auto's 84 procent van de huishoudens één auto meer dan voldoende vond. Nog dit jaar start in Wageningen een experiment waarbij een zelfrijdend voertuig zich op de weg begeeft. Bij het onderzoek worden ook de implicaties voor de toekomst meegenomen. Ook in de haven van Rotterdam wordt gewerkt aan een experiment met zelfrijdende vrachtwagens.

Lees vandaag (2-11) meer in Het Parool: 'Het leven wordt makkelijker met de zelfsturende auto'.