Binnenland Bewaar

Tunneldak Zuidas moet 'groene brug' over A10 worden

Luchtfoto van de Zuidas
Luchtfoto van de Zuidas © ANP

Het dak van de tunnels waarin, als alles goed gaat, vanaf 2028 een deel van de snelweg door de Zuidas ligt, moet 'een groene brug' over de A10 vormen.

Dat staat in een gemeenteraadsmotie die is ingediend door GroenLinks en de collegepartijen VVD en D66. Deze wordt gesteund door wethouder Eric van der Burg (Ruimtelijke Ordening). Volgende week zal de raad de motie naar verwachting aanvaarden.

Baat bij groen
Initiatiefnemer Jorrit Nuijens (GroenLinks) wil het tunneldak 'zoveel mogelijk' inrichten als 'groene ontmoetingsplek met internationale allure'. Eerder hadden coalitiepartners D66 en VVD in een gezamenlijke notitie al gepleit voor vergroening van het gebied.

De Zuidas moet de komende jaren van een kantorenwijk worden omgevormd tot een 'gemengd gebied' waarin ook ruimte is voor woningen en recreatie. Het tunneldak verdraagt geen bebouwing, maar voor groen is wel ruimte. 'Buurtbewoners, studenten, forenzen en consultancyboys' hebben baat bij 'groene plekken om te ontmoeten en te ontspannen', aldus de motie. Voorbeelden die de indieners voor ogen staan, zijn het Millennium Park in Chicago, de High Line in New York en de gerestaureerde Cheonggyecheon River in Seoel.

Bezwaar
Volgens de huidige planning wordt de Zuidas vanaf 2017 voor in totaal 1,5 miljard euro op de schop genomen. Station Zuid wordt uitgebreid. Omwonenden en bedrijven zijn bezorgd over de plannen. Eigenaren en huurders van beeldbepalende kantoortorens, zoals AkzoNobel en ABN Amro, voorzien ernstige bouw- en verkeersoverlast, klagen dat de gevolgen niet goed zijn onderzocht, stellen in enkele gevallen nut en noodzaak ter discussie en schermen met schadeclaims.

Ze hebben bezwaarschriften ingediend waarmee ze de besluitvorming door het rijk en de gemeente Amsterdam hopen te beïnvloeden. In reactie daarop is besloten om strengere normen te hanteren voor geluidsoverlast en trillingen bij de bouwwerkzaamheden. Maar in stukken voor de gemeenteraad staat dat 'de omgevingseisen' worden verruimd en dat bouwverkeer tijdens de spits is toegestaan.

In totaal zijn er 135 zogeheten zienswijzen ingediend over de plannen. In het eerste kwartaal van 2016 zullen gemeente en rijk op alle inzendingen reageren.

De gemeenteraad zal naar verwachting volgende week woensdag akkoord gaan met de financiële bijdrage van Amsterdam, dat 210 miljoen euro bedraagt. De rest van het geld komt van het rijk (ruim 1 miljard euro), Stadsregio Amsterdam (146 miljoen) en de provincie Noord-Holland (79 miljoen).

Video
Het Millenium Park in Chicago is een van de voorbeelden voor de indieners. De Chicago Tribune maakte een video over de geschiedenis van het park in drie minuten.