Binnenland Bewaar

Nicheproducten vormen het nieuwe middensegment in Amsterdam

&OtherStories in Amsterdan: mode en accessoires voor mensen met een goed gevulde portemonnee.
&OtherStories in Amsterdan: mode en accessoires voor mensen met een goed gevulde portemonnee. © &OtherStories

Amsterdam loopt langzaamaan over van de luxewinkels. Ze veroveren een belangrijke plek in het winkelaanbod van de stad met maatwerk, service en 'belevingselementen'.

Vanavond begint in de RAI Masters of Lxry, voorheen de Miljonairs Fair van Yves Gijrath. Het is de enige tak van zijn mediabedrijf die na het faillissement van GMG standhield. De overlevingskracht van deze beurs is tekenend voor het aanbod van luxeproducten in Amsterdam.

Exclusief
In de stad zijn twee bewegingen gaande. Aan de ene kant groeit het aanbod van extreme luxe met winkels als Chanel, Prada en Dior in de P.C. Hooftstraat. Aan de andere kant verschuift ook voor 'de gewone man' het winkelaanbod. Een groep exclusieve zaken verovert een belangrijke plek in het reguliere winkelaanbod: aan de bovenkant van het midden, zoals jeanswinkel Tenue de Nîmes. Het personeel is er uiterst hulpvaardig en de spijkerbroeken zijn speciaal, maar hebben wel een prijskaartje van rond de tweehonderd euro.

Wat echter het meest in het oog springt bij deze trend, is het grote aantal van dit soort luxezaken en hun nicheproducten. Het aantal banen in winkels met een algemeen assortiment is sinds 2010 geslonken met vijfhonderd. Bij de luxezaken nam in die tijd de werkgelegenheid met ongeveer vierhonderd banen toe, blijkt uit onderzoek van de dienst O+S van de gemeente Amsterdam.

Het nieuwe midden
Luxezaken zijn geen garantie voor aan een betere kwaliteit van de producten. Sterker nog, het is een kwestie van marketing, zegt Huib Lubbers, directeur van adviesbedrijf Retail Management Centre. 'Nieuwkomers moeten zichzelf duidelijk positioneren en dat is moeilijker in het middensegment. Overleven doe je aan de onder- of aan de bovenkant van de markt.'

Het gevolg is dat er een nieuw midden ontstaat, dat ook bij grote ketens zichtbaar is. De Zweedse modeketen H&M introduceerde eind oktober niet voor niets &Other Stories in Amsterdam: mode en accessoires voor mensen met een goed gevulde portemonnee.

Deze winkels bestaan niet alleen bij de gratie van toeristen, maar bedienen ook Amsterdammers. Kijk naar de Bijenkorf, waar nog steeds de helft van de bezoekers uit eigen land afkomstig is. Het warenhuis combineert extreme luxe met een groep betaalbare merken en besteed veel aandacht aan de herinrichting en aan zijn eetgelegenheden.

Winkelen voor de beleving
Het wordt aantrekkelijk gevonden. De consument winkelt in het internettijdperk om een aangename tijd te hebben, zegt Hans-Hugo Smit van kennisorganisatie Platform31. 'Winkelen gaat anders toe dan tien jaar geleden. We betalen graag voor maatwerk en beleving.'

Amsterdam leent zich uitstekend voor die constructie, vanwege de grote aantallen bezoekers die zich in de winkelstraten verdringen. Snoepwinkel Papabubble in de Haarlemmerstraat verkoopt in een winkel van normaal formaat slechts één soort zuurtje. 'Daar zou je in een andere stad moeilijk mee wegkomen,' zegt Smit.

Blije reacties
Omwonenden reageren positief op de verluxing van de winkelstraten, ontdekte sociologe Iris Hagemans. Ze sprak met inwoners van de Indische Buurt over de opkomst van herenmodezaken, koffietenten en ontwerpwinkels in de Javastraat. 'De bewoners die er langer wonen, vinden de nieuwe winkels een opwaardering van de buurt. De jongere buurtbewoners zijn vaste klant bij de nieuwe winkels, maar vertelden het wel jammer te vinden als de kleine Turkse en Marokkaanse supermarkten verdwijnen.'

De grote vraag is of een nieuw middensegment niet leidt tot verschraling van het voorheen meer betaalbare aanbod. 'Niets om je zorgen over te maken,' zegt retaildeskundige Lubbers. 'Om het huidige middensegment vestigt zichzelf op termijn weer een andere groep winkels, zowel aan de boven als aan de onderkant. '