Binnenland Bewaar

Zoek de verschillen: ton voor nieuw gemeentelogo

Het nieuwe gemeentelogo (rechts)
Het nieuwe gemeentelogo (rechts) © Het Parool

De gemeente Amsterdam heeft 100.000 euro uitgegeven aan een nieuw gemeentelogo, maar op het oog verschilt het nieuwe ontwerp weinig van het oude.

Omdat de gemeente Amsterdam flink reorganiseert moest er een nieuw logo komen. De uitingen van de verschillende onderdelen van de gemeente verschilden teveel van elkaar, zo was het idee. 

Maar het nieuwe logo is prijzig: het nieuwe ontwerp kost 100.000 euro. Maar zoveel lijkt er niet veranderd. Het woord 'Amsterdam' is onder 'Gemeente' komen te staan om meer eenheid uit te drukken.

Op social media is met hoongelach gereageerd op het nieuwe logo. Veel mensen zeggen voor honderdduizend euro best een keertje op 'enter' te willen drukken.

Volgens een document van de gemeente is het logo onderdeel van een algehele restyling. Ook de logo's van alle gemeentelijke onderdelen, zoals Stadstoezicht en de stadsdelen zijn aangepast aan het nieuwe logo.

Bij het design van het logo zijn de drie Andreas-kruisen als uitgangspunt genomen. Ook valt te lezen dat de gemeente drie kernwaarden heeft: 'actief, open en integer.' Daarbij hoort heldere communicatie. De drie kruisen vormen 'een ritmisch beeld' en zal door de gemeente worden gevoerd 'omdat zij de stad richting geeft.'

Communicatie-uiting
Volgens ontwerper Edo van Dijk van ontwerpbureau Edenspiekermann, is het logo slechts een klein onderdeel van de opdracht die zijn bureau voor de gemeente uitvoerde. Van Dijk werkte samen met vijf andere mensen vijf maanden aan het project.

Van Dijk: 'We hebben veel meer gedaan dan het logo vereenvoudigen. De gemeente is bovendien heel blij met het logo, dus dat wilden we ook helemaal niet veranderen. Het logo was het minste werk.'

'Bij de veranderende gemeentelijke organisatie horen ook nieuwe communicatie-uitingen. Er is een nieuwe illustratiestijl en een nieuwe iconentaal, die voor alle gemeenteafdelingen hetzelfde wordt. Dat is een flinke operatie en ja, dat kost wel wat geld.'

Groot inkopen
De nieuwe huisstijl gaat de gemeente flink wat geld besparen, zo meldt een woordvoerder. 'Zo gaan we van 250 verschillende typen envelop naar 25 typen envelop, komt er één briefsjabloon en één type autobelettering. Daardoor kunnen we veel groter inkopen.'

De gemeente wilde de veranderingen binnen de organisatie aangrijpen om ook de communicatie te vernieuwen en te centraliseren: 'Daarom wordt de huisstijl gelijk aangepast en gelijk getrokken zodat het niet meer zo'n bonte verzameling is.'

De kosten voor de invoering van het nieuwe logo zijn niet meegerekend in de 100.000 euro die de gemeente voor het ontwerp heeft betaald.