Amsterdam Bewaar

Hedendaagse kunst in loodsen op NDSM-werf

De blauwe loodsen vlakbij de pontsteiger in Noord, waarin binnenkort een expositieruimte komt. Vlnr.galeriehouder Chris Bestebreurtje en Eduard de Geer, Pieter Sanders en Lex Brans van de stichting Nieuw Dakota. Foto Marc Driessen
De blauwe loodsen vlakbij de pontsteiger in Noord, waarin binnenkort een expositieruimte komt. Vlnr.galeriehouder Chris Bestebreurtje en Eduard de Geer, Pieter Sanders en Lex Brans van de stichting Nieuw Dakota. Foto Marc Driessen © UNKNOWN

AMSTERDAM - Over een paar maanden opent op de NDSM-werf een tijdelijke expositieruimte, pal naast de plek waar de gelijknamige pont afmeert. Het is de eerste stap naar een veel groter centrum voor hedendaagse kunst aan de noordelijke IJ-oever.

Aan ambitie is bij de initiatiefnemers geen gebrek. ''We willen Amsterdam weer een plek geven in de internationale wereld van hedendaagse kunst,'' zegt Lex Brans, adviseur van de stichting Nieuw Dakota die het centrum in de komende ­jaren van de grond wil krijgen.

Bundeling van galeries en diverse kunstinstellingen die afzonderlijk en gezamenlijk tentoonstellingen van hoge kwaliteit laten zien, is volgens hem nodig om die vooraanstaande positie in te nemen. Volgens Brans kan dat goed naast het Stedelijk Museum bestaan en hij ziet het toekomstige centrum dan ook uitgroeien tot een toonaangevend en gevestigd instituut, vergelijkbaar met Dia Beacon in New York of het Palais de Tokyo in Parijs.

Daarbij is het niet alleen de bedoeling dat dat een aantrekkingskracht op internationale kunstverzamelaars heeft. ''Ook toeristen en het kunstminnend publiek uit Amsterdam, zowel jong als oud, willen we kennis laten maken met hedendaagse kunst,'' zegt Eduard de Geer, voorzitter van de stichting en kunstliefhebber uit Noord.

Het idee is dat de samenwerking tussen diverse kunstinstellingen - De Appel heeft al toegezegd een tentoonstelling te organiseren - in de Blauwe Loodsen vorm krijgt door hun betrokkenheid bij de verschillende tentoonstellingen. ''Het is eigenlijk een soort warmlopen voor het grote werk in de Lasloods, of een vergelijkbare geloofwaardige locatie, over vijf jaar,'' aldus De Geer.

Begin volgend jaar verhuist de eerste galerie, Motive Gallery, vanuit de Jordaan naar de industriële NDSM-werf. ''We hebben nu amper mogelijkheden om uit te breiden en ons lezingen-, performance- en filmprogramma kwam daarmee ­stevig in de knel.''

''Door samen te werken met instituten als Maison Descartes en de Brakke Grond konden we dat deels opvangen,'' zegt galeriehouder Chris Bestebreurtje, die onder anderen de kunstenaars ­Aurélien Froment, Martine Stig, Roy Villevoye, Vivianne Sassen en ­Raphaël Zarka vertegenwoordigt.

Straks kan alles op één locatie, maar Bestebreurtje is vooral enthousiast over de NDSM-werf. ''Het rauwe karakter past heel goed bij ons multidiciplinaire programma dat sterk conceptueel gedreven en visueel uitdagend is.''

Motive Gallery neemt haar intrek in een van de twee opvallende blauwe loodsen aan de MS Van Riemsdijkweg, vlakbij de pontsteiger. Nu zijn die nog als opslagplaats in gebruik, maar vorige week gaf de deelraad van Noord groen licht voor de verbouwing van de twee-eenheid.

In het ontwerp van architect Hugo Timmermans blijft het industriële karakter behouden, maar wordt het van buitenaf, door de transparante gevel, direct duidelijk dat het om een tentoonstellingsgebouw gaat.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat ongeveer acht gerenommeerde galeries - die de initiatiefnemers nog niet willen noemen - binnen vijf jaar de monumentale Lasloods, die even verderop ligt, gaan betrekken. De galeries moeten de tentoonstellingen zelf financieren door de verkoop van kunst en door retail, daarnaast is er ook aandacht voor educatie.

Volgend jaar zomer worden de Stedelijke Kunstaankopen tentoongesteld in de 7000 vierkante meter grote en 32 meter hoge loods, waar tot een paar jaar geleden als laatste plaats op de NDSM-werf nog onderdelen van schepen werden gebouwd.

De loods, direct naast het huidige kantoor van MTV, is met de grote blauwe schuifdeuren ook van buiten imposant, maar zal volledig gerenoveerd moeten worden om het als expositiecentrum geschikt te maken, zegt Brans. Hij is daarover met projectontwikkelaar Biesterbos, de eigenaar, in onderhandeling. Stadsdeelvoorzitter Rob Post ondersteunt het initiatief om het centrum voor hedendaagse kunst in de Lasloods te vestigen. (JOOST ZONNEVELD)