*

Aanmelden
parool.nl
Vrij, Onverveerd

Joodse films blijven boeien

14-10-10   16:17 uur
Fragment uit Haar naam was Sarah. Foto Julien Bonet

Het Joods Film Festival is toe aan zijn negende editie. Het wordt voor het eerst gehouden in Tuschinski, een toepasselijke plaats.

Door het Joods Film Festival in Tuschinski te houden, brengen de organisatoren 'een eerbiedig saluut' aan de in Auschwitz vermoorde Abraham Tuschinski, die in 1921 de bioscoop bouwde die in de oorlogsjaren de niet-Joodse naam Tivoli kreeg. De oorlog is in de bioscoop dichtbij, maar ook in het programma.

Het festival opent met de voorpremière van de verfilming van Tatiana de Rosnays bestseller Haar naam was Sarah. De indrukwekkende film volgt een journaliste bij haar zoektocht naar de waarheid over de grote Parijse razzia in juli 1942. In twee dagen tijd pakte de (Franse!) politie bijna dertienduizend Joden op, van wie nog geen honderd de oorlog overleefden.

De speurtocht van de journaliste wordt afgewisseld met aangrijpende flashbacks van het meisje Sarah, dat met haar ouders wordt ge?arresteerd en in een wielerstadion wordt opgesloten. Na vijf dagen wordt zij van haar ouders gescheiden, waarna Sarahs lot een wonderbaarlijke wending neemt. Haar naam was Sarah is een aanklacht tegen Franse collaboratie, maar maakt ook duidelijk dat tussen collaboratie en verzet een groot grijs gebied zat.

Ook over de oorlog gaat Everything is illuminated, de verfilming van een roman van Jonathan Safran Foer. Het is merkwaardig dat de absurdistische tragikomedie uit 2005 niet eerder in Nederland te zien is geweest. De quasi-autobiografische film volgt de New Yorker Jonathan Safran Foer (gespeeld door Elijah Wood) op zijn reis door Oekraïne, waar hij de vrouw zoekt die het leven van zijn opa in de oorlog redde. Hij wordt rondgereden in een gammele oude auto, waarmee de bezitters - een opa en zijn kleinzoon - onder het motto 'Heritage Tours' geld verdienen aan Joden die op zoek zijn naar hun verleden.

De cultuurclash leidt tot hilarische, maar ook ontroerende situaties. Het regiedebuut van acteur Liev Schreiber is misschien wat al te gewild hip, maar de kijker verveelt zich geen moment.

Dat geldt trouwens voor het hele programma. Behalve de genoemde speelfilms is een aanrader de Franse klassieker La vie devant soi (1977), waarin Simone Signoret een Pools-Joodse vrouw speelt die zich ontfermt over kinderen van hoeren.

Behalve speelfilms bevat het programma documentaires. Een aanrader is Children of the sun, waarin kinderen aan het woord komen die in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw met hun ouders in de eerste kibboetsen leefden. De bejaarden kijken met gemengde gevoelens terug op hun kindertijd, waarin het collectieve ideaal voor alles ging. Ze werden opgevoed in crèches en zagen hun ouders niet meer dan anderhalf uur per dag. Het doel was de nieuwe mens. ''Ik was een nieuw concept,'' zegt een van hen. De grootste kritiek: ''Je leerde nooit liefhebben.'' (JOS VAN DER BURG)

Het Joods Film Festival, t/m 17 oktober in Tuschinski.



Alles over




Lees nu Het Parool en ontvang een gratis fiets

GESPONSORDE LINKS


PAROOL NIEUWSBRIEF

Elke middag gratis de hoogtepunten uit het nieuws in uw mailbox?

U kunt zich voor deze service van Het Parool opgeven via parool.nl/lunchnieuws.
De Persgroep Digital
© 2014 - Alle rechten voorbehouden