Amsterdam Bewaar

Crowd control van de toekomst: elektronica houdt drukte Sail bij

Drukte op de Veemkade tijdens Sail.
Drukte op de Veemkade tijdens Sail. © ANP

Tijdens deze editie van Sail wordt geëxperimenteerd met crowd control van de toekomst, met in plaats van alleen verkeersregelaars en matrixborden allerlei nieuwe snufjes.

Als draden uit een bolletje wol trekken ze over de lens. Op telcamera's zijn de voetgangers door het Sailgebied niet herkenbaar, maar binnen het onscherpe beeld wordt haarfijn hun zwalkende beweging over de kades vastgelegd. Met voor de computer een schat aan informatie over de drukte. Hoeveel draden gaan er tegelijk over de lens?

Dan blijkt bijvoorbeeld dat de De Ruijterkade nog de meeste passanten had. Donderdag rond etenstijd waren het er maar liefst 421 per minuut. Op een 'dashboard' springt de looproute naar Sail vanaf het Centraal Station er meteen uit, vergeleken met de Verbindingsdam naar het KNSM-eiland (289 per minuut) en de Sumatrakade (160). Ook registreren de acht telcamera's de drukte in aantal personen per vierkante meter.

Wifisensor
Het zijn maar voorbeelden van de eindeloze reeks gegevens die binnenkomen in het Operationeel Coördinatiecentrum van Sail in de cruiseterminal. Daar waar politie, gemeente en de Sailorganisatie de drukte in goede banen leiden, hebben ook wetenschappers van het AMS-institute, de 'derde universiteit', een eigen hoekje gekregen. Ze experimenteren met crowd control van de toekomst, met in plaats van alleen verkeersregelaars en matrixborden allerlei nieuwe snufjes.

Zoals ook wifisensoren, die geanonimiseerd de unieke identificatienummers van passerende mobieltjes binnenhengelen. Daarmee kunnen de onderzoekers telefoontjes volgen van de ene naar de andere wifisensor in het Sailgebied, waardoor precies duidelijk wordt hoelang voetgangers erover doen. En dan blijkt dat men laat in de middag bleef hangen aan de Veemkade, vermoedelijk vanwege concerten die daar werden gegeven.

Sfeer
En dan zijn er nog de vijftig tot honderd vrijwilligers die zich per gps laten volgen terwijl ze hun dagje uit voortzetten. Door het automatisch volgen van berichten op Twitter en Instagram over Sail krijgen de onderzoekers nog meer data uit het gebied, over hoe de drukte daar wordt beleefd. Is de sfeer grimmig?

Door al deze gegevens tegen elkaar af te zetten denken de onderzoekers de stad aan een nieuw instrument te helpen om uiteindelijk à la minute in te kunnen grijpen als het te druk wordt. Misschien wordt het zelfs mogelijk om opstoppingen te voorspellen, zegt hoogleraar Serge Hoogendoorn van de TU Delft en AMS.

De eerste resultaten worden bemoedigend genoemd, zelfs al gaven ze bij Sail niet één keer aanleiding om in te grijpen. Maar daarvoor is het dan ook een proef.