Opinie Bewaar

'Was de Canal Parade maar een bloemencorso'

'Laat het dan op zijn minst nooit meer zo ontzettend saai worden'
'Laat het dan op zijn minst nooit meer zo ontzettend saai worden' © ANP

Ondanks dat het activistische karakter van de oorspronkelijke Canal Parade is zoek geraakt, schrijft Sjaron Minailo in een ingezonden brief dat het op z'n minst weer een mooi feest mag worden.

De organisatie is te lui geworden

De afgelopen dagen is in Amsterdam veel gesproken over Canal Parade 2015; veelal in termen als saai, mainstream en commercieel. Kritiek die volledig terecht is, maar ook gedateerd. De vercommercialisering van de Canal Parade is al langer gaande, waardoor het activistische karakter van het oorspronkelijke evenement zoek is geraakt.

De Canal Parade is een volksfeest geworden. Er is nauwelijks verschil te zien tussen de in Toppersuniform geklede mensen die op de kade staan en die op de boten. Het is niet meer een viering van De Andere; hetero's en homo's schikken zich naar dezelfde standaard.

De massa
De viering van de acceptatie van het afwijkende (queer) is onder burgemeester Eberhard van der Laan een commercieel citymarketingevenement geworden. Nu dat zo is, wil ik mij concentreren op de nieuwe essentie van de pride: een commercieel evenement voor de massa.

Als zodanig is Gay Pride 2015 volledig mislukt. Anders dan gay prides in andere steden, waar mensen met de wagens in een optocht meelopen, staan wij in Amsterdam op de kade te kijken. Wij zijn toeschouwers, geen actieve deelnemers. En voor de toeschouwer viel bijna niets te beleven. Feestende mensen op boten kijken heeft geen entertainmentgehalte. Daarom komen tegenwoordig veel kijkers met hun eigen geluidsinstallaties en eigen entertainment, wat de pret en concentratie alleen maar verder verstoort.

Geen hond
Het was weinig vermakelijk: er waren nauwelijks acts te zien, veel te grote gaten tussen de boten waardoor er geen spanningsboog was, wisselende geluidskwaliteit en geen overkoepelend thema. Als hiervoor betaald zou moeten worden, zou er geen hond op afkomen.

Wil Amsterdam zich kunnen meten met andere prides, dan moet de Canal Parade een strenge en creatieve artistieke leiding krijgen, zoals bij andere commerciële evenementen. Amsterdam Gay Pride is uniek omdat de parade op het water is, maar de organisatie is te lui geworden. De grachten alleen zijn niet voldoende. En dit jaar was het tenminste nog lekker zonnig - bij regen zou de helft van de toeschouwers zijn weggelopen.

Bonte creaties
De Canal Parade leek op een bloemencorso dat was samengesteld uit bloemloze vlotten gevuld met feestende bloemschikkers. Niet echt iets om naartoe te leven.

Wil dit evenement nog van enige betekenis zijn, ook al is deze betekenis louter commercieel, dan zou het op zijn minst een volwaardige bloemencorso moeten worden. Een parade van bonte, creatieve creaties. Het ontbreekt aan een artistieke leiding en duidelijke eisen aan de deelnemers om vermakelijke acts, of liever sterke maatschappelijke boodschappen, te presenteren.

Dezelfde leiding zou een kwaliteitscontrole moeten inzetten en ervoor moeten zorgen dat de parade soepel verloopt, met een constante flow van muziek en beeld.

Het zou nooit meer de parade worden die wij als LGBT Amsterdammers nog altijd zo graag willen, maar dit is een politiek besluit van de gemeente. Laat het dan op zijn minst nooit meer zo ontzettend saai worden.

Wilt u reageren op dit artikel? Dat kan! Scroll (een beetje) naar beneden om een reactie te plaatsen.