Opinie Bewaar

'Mensen moeten zich realiseren dat kleding maken mensenwerk is'

Op Fashion Revolution Day roepen mensen kledingmerken ter verantwoording.
Op Fashion Revolution Day roepen mensen kledingmerken ter verantwoording. © Rosa van Ederen

Iemand betaalt de prijs voor extreem goedkope kleding. Maar door een simpele vraag te stellen en iets beter op te letten, kan er veel veranderen, schrijven Matthijs Kettelerij en Jantine Geurts in een opiniestuk.

Matthijs Kettelerij

communicatiemanager Urgenda, projectleider Kiesduurzamemode.nu
Jantine Geurts

projectmedewerker Kiesduurzamemode.nu en eigenaar De Woordspinners

Vandaag staat de vraag #WhoMadeMyClothes wereldwijd centraal. Op Fashion Revolution Day vragen mensen via social media aan kledingmerken wie hun kleren hebben gemaakt. Ze maken een selfie, showen hun fashionlabel en taggen het merk. Dan is het wachten op antwoord, maar met dat ene zinnetje kan je meer verandering afdwingen in de kledingindustrie dan je denkt.

Bangladesh
Precies twee jaar geleden stortte in Bangladesh de kledingfabriek Rana Plaza in. 1133 mensen lieten het leven en 2500 gewonden waren een feit. Om hierbij stil te staan en te laten zien dat positieve veranderingen mogelijk zijn, vinden op Fashion Revolution Day in meer dan 66 landen activiteiten plaats. De kracht van social media wordt ingeschakeld, want welk merk kan je tegenwoordig niet direct benaderen via Twitter, Facebook of Instagram?

De kracht van social media is die van de consument en de massa. Soms vragen mensen ons of de misstanden in de kledingindustrie wel zijn op te lossen en wie dat dan moet gaan doen? 'Jij en wij' is het antwoord. Als consument hebben we de macht. Maar je moet het je realiseren en het moet je interesseren. Hoeveel mensen willen erbij stilstaan hoe kleding wordt gemaakt? Hoe het katoen van je T-shirt aan een plant groeit, dat die in de brandende zon met de hand geplukt wordt, gesponnen tot een draad, geweven tot een stof, dat die stof behandeld wordt en uiteindelijk aan elkaar genaaid tot een kledingstuk.

Mensenwerk
Het is niet gek dat je daar niet aan denkt als je een tof shirtje voor een 'mooie' prijs in de winkel ziet hangen. Het is wel belangrijk dat we realiseren dat het mensenwerk is en blijft. Gedaan door mensen met dezelfde behoeften en wensen als jij en ik.

'Hoe en waar kan ik dan fair fashion vinden?', is daarna de meest gestelde vraag. Om je heen kijken en net iets beter je best doen. Misschien kost het iets meer moeite om winkels met fairfashionmerken te vinden, maar is niet een deel van het plezier om iets exclusiefs, iets speciaals te vinden tussen alle massaproducten?

Waarde
De grote meerderheid van de consumenten geeft aan dat een kledingstuk waarvan ze meer weten een grotere waarde voor ze heeft. Of het nu de makers zijn die in de spotlight worden gezet en het T-shirt zo een gezicht geven of de materialen die uitgelicht worden. Het gaat om het verhaal, storytelling. Kleding met een transparant verhaal zit lekker en je realiseert je als consument dat kleren met extreem lage prijzen niet kunnen. Als jij de prijs niet betaalt aan de kassa, heeft iemand anders dat al voor je gedaan tijdens het productieproces. Is dat het waard?

Met één vraag, Who made my clothes?, veranderen we de kledingindustrie wereldwijd. Je staat niet alleen, je moet alleen meegaan in de golf.
Moeten we nu massaal op zoek naar exclusieve shopjes met überhippe kleine merkjes? Nee, er zijn online en offline al veel fairfashionwinkels waar je naar hartenlust kunt shoppen. De winkelier heeft al een selectie gemaakt, zodat alles wat je daar koopt een eerlijk verhaal heeft. Je vindt de shops op sites als kiesduurzamemode.nu, in apps als Talking Dress en in steeds meer winkelsteden. Je kan kledingmerken checken via apps zoals Rank a Brand. Let op labels, check keurmerken, landen van herkomst en samenstelling van de stof. Denk na of de prijs van een kledingstuk écht kan.

Benieuwd naar wie de items in jouw kast gemaakt heeft? Stel vandaag op Fashion Revolution Day simpel de vraag #WhoMadeMyClothes? Wedden dat je antwoord krijgt?

Wilt u reageren op dit artikel? Dat kan! Scroll (een beetje) naar beneden om een reactie te plaatsen.